Eye-tracking lockade industri och akademi till nätverksträff
2010-09-16Onsdagen den 8 september samlades ett sextiotal representanter från pappers- och förpackningsbranschen, forskningsinstitut, branschmedier och universitet på Stora Enso Research för en heldag kring eye-tracking. Eye-tracking är en metod som genom att mäta ögonrörelser kan avslöja vad en person faktiskt fäster blicken på. Det kan handla om en datorbild eller projektion av exempelvis en förpackning, eller en verklig miljö såsom en hylla i en butik.
Nätverken som skapades genom Skogsindustrins och KK-stiftelsens skogsindustriella forskningssatsningar vid Karlstads universitet och Mittuniversitetet är i högsta grad levande. Förutom att resultera i nya forskningsprojekt, programansökningar och utbildningar så träffas man också regelbundet för att diskutera forskning och industrisamverkan. Denna gång med fokus på eye-tracking.
Eye-tracking kan användas till allt från att styra handikapphjälpmedel och utveckla användarvänliga webbsidor till att studera inköpsbeteende i en matvarubutik. Den tekniska utvecklingen går framåt i rask takt, som det gäller att ta till vara i nya applikationer och nya undersökningsmetoder. Karlstads universitet ligger här i forskningsfronten med eye-trackinglabbet Ozlab och forskningscentrum som HumanIt och CTF, Centrum för tjänsteforskning. I regionen finns även The Packaging Arena som, i samarbete med forskare från universitetet, driver The Packaging Media Lab i Karlstad.
Seminariet var inriktat på metoder för analys och utvärdering av förpackningar och konsumentbeteende, men genom deltagande från Broby Grafiska, Innventia, Lunds och Örebro universitet gavs en lite bredare genomgång av olika utrustningar och metoder för eye-tracking och bildanalys. Det Stockholmsbaserade företaget Tobii fick möjlighet att presentera sina senaste enheter för eye-tracking som säljs och hyrs ut via dotterbolag över hela världen. Bland annat visades världens minsta kommersiella glasögonburna modell som kan samla in och presentera kvantitativa data från ett antal försökspersoner i en verklig miljö där vissa ytor märkts ut som analysområden.
Dagens huvudtalare var Poja Shams, doktorand vid CTF, som redogjorde för sina erfarenheter från en USA-vistelse som finansierats med ett pris från stiftelsen Gunnar Sundblads forskningsfond. Förutom att läsa doktorandkurser och träffa gräddan av amerikanska eye-trackingforskare gavs han möjlighet att göra experiment med eye-tracking för sitt forskningsprojekt. Projektet syftar till att studera inverkan av förpackningsdesign, hyllplacering, sökbeteende och preferenser på konsumenters köpbeteende och uppmärksamhet. Några intressanta slutsatser var att design kan slå ut hyllplacering och att konsumenter många gånger gör ett snabbare produktval när de inte känner till förpackningarnas utseende.
Seminariet avslutades med mingel och buffé.
Nätverksträffen finansierades av Gunnar Sundblads forskningsfond och genom ett nätverksanslag från KK-stiftelsen. Värd och nätverksledare är Per Jonsson, som efter en lång karriär inom skogsindustrin och som adjungerad professor i pappersteknik på Karlstads universitet nu arbetar som fristående konsult inom nätverket Research Brokers.