En udda fågel i religionsundervisningen
2017-05-04Universitetet och en rad skolor i Karlstad fick nyligen besök av studenter och lärare från flera olika lärosäten i Europa. Syftet var att observera religionsundervisning i svenska skolor – och det visade sig att Sverige sticker ut som udda i sammanhanget.
Projektet READY, Religious Education and Diversity, är ett treårigt, EU-finansierat projekt som syftar till att undersöka olika sätt att bedriva religionsundervisning i Europa. Projektets resultat ska sedan kunna användas av lärarutbildare inom religion.
Under READY-projektet görs flera besök mellan deltagande lärosäten, och Karlstads universitet stod alltså värd för tre studenter och sju lärare från högskolor i London, Aberdeen, Wien, Münster och Tübringen. Det blir snabbt uppenbart att Sverige är lite av en udda fågel när det gäller religionsundervisning i skolan.
- Vår religiösa undervisning är konfessionell, säger Anette Biderbost, student vid Kirchliche Pädagogische Hochschule i Wien. Era lärare har bra relationer med eleverna, och är vänliga och hjälpsamma, men i stort är det som att ingen riktigt vill prata om vad det innebär att vara religiös. Ni lär er fakta om religion, men inte vad det innebär att vara religiös.
Betonar bredd snarare än djup
Professor Peter Kliemann, vid Statliches Seminar für Didaktik und Lehrerbildung, Tübringen, håller med.
- Eleverna är inte rädda för att prata, men det kändes lite som att lärarna aktivt hämmar studenternas nyfikenhet. Det här är ju bara en ögonblicksbild, men vår religionsutbildning handlar om att utforska den egna traditionen och den egna personliga tron – att hitta en väg i livet som bottnar i den egna religiösa traditionen. Det svenska modellen verkar handla mer om att förstå varandra, och betonar bredd snarare än djup. Vi är lite mer filosofiska på våra religionslektioner.
Peter Kliemann påpekar dock att det inte betyder att det ena sättet är bättre eller sämre – bara att ingen religionsundervisning verkar fungera särskilt bra.
- Religionsundervisning är svårt och utmanande. Det fungerar inte särskilt väl vare sig i Tyskland eller Österrike eller, vad det verkar, i Sverige. Men med hjälp av projekt som READY kan vi förhoppningsvis hitta en gemensam grund att stå på. Om tjugo år kanske vi har en bra modell, jag vet inte, tillägger han med ett skratt.
Mer om projektet
READY-projektet är ett samarbete mellan sex institutioner:
- Karlstads universitet
- Kirchliche Pädagogische Hochschule, Wien
- Staatliches Seminar für Didaktik und Lehrerbildung, Tübringen
- University of Aberdeen, School of Education
- University College London, School of Education
- Comenius Institut, Münster
Dess mål är att utforska olika sätt att utföra religionsutbildning i olika delar av Europa, dela erfarenheter, stötta studenter som läser till religionslärare, samt bidra till att skapa policyer som stärker religionsundervisningen i Europa.
Mer information
Du kan läsa mer om READY-projektet på kau.se, eller kontakta Kristian Niemi på 054-700 24 14 eller kristian.niemi@kau.se.





