En kampanj om att göra skillnad
2017-02-08Just nu pågår första delen av universitetets marknadsföringskampanj mot studenter. I år har vi tagit ett annorlunda grepp, men allting handlar om att få kraft och mod att göra skillnad.
Kampanjens devis är ”Make Your Mark”, en uppmaning till studenterna att göra avtryck på andra människor, i samhället och i världen. Genom att studera på Karlstads universitet har de chansen att utmana sig själva, utvecklas och sträva efter att nå sina mål och drömmar.
Men vad är det som står i vägen för att de ska nå dit? Vid en rundfrågning bland studenterna på universitetet svarade hela 87 procent ja på frågan om huruvida de tvivlade på sig själva och sina studier. Därför bestämde vi oss för att ta hjälp av några som lyckats med det de företagit sig för att peppa både nuvarande och blivande studenter genom The Peptalk.
Att peppa är viktigt
- The Peptalk är en del av årets kampanj, säger Malin Åhs, kommunikatör på Karlstads universitet. Att tvivla på sig själv ibland är både vanligt och naturligt, och att hitta inspiration och pepp för att lyckas ta sig ur det är viktigt. Vi vill visa att vi gör allt vi kan för att hjälpa våra studenter att lyckas.
Förre SVT-chefen Eva Hamilton, fotbollsproffset Kosovare Asllani, bloggaren Manfred Erlandsson, forskaren Heléne Williams, universitetsprästen Hans Kvarnström och stand-up-komikern Josefin Nilsson är några som ställt upp för att hjälpa till att stärka studenternas självförtroende.
Skicka pepp till en kompis
Förutom att själv bli peppad av kändisarna i filmerna går det även att skicka dem till någon som skulle behöva en uppryckning. Det går också att prenumerera på sporadiska pepp i telefonen för att lite då och då få en påminnelse om att du är bra som du är.
Make Your Mark-kampanjen kommer i huvudsak vara digital och synas som banner på webbplatser, samt på Facebook och Instagram. Den huvudsakliga målgruppen är 16-24-åringar. Den kommer även att köras på stortavlor runtom i Karlstad.
Senare i vinter lanseras del två i årets kampanj, som än så länge är hemlig.
- Del två hänger tematiskt ihop med The Peptalk men fokuserar på ett annat vanligt problem som studenter har. Mer än så kan jag inte säga, säger Malin Åhs.

