En fakultet för lärande
2001-10-01Nu har Karlstads universitet i praktiken två fakulteter. I enlighet med ett regeringsbeslut från den 1 juli har ett särskilt organ för grundutbildning och forskning inom lärarutbildningen inrättats, ett organ som ska ligga direkt under styrelsen. Moira Linnarud, professor i engelska, är ordförande och därmed interimistisk dekanus i Fakultetsnämnden för Lärande i skola och arbetsliv - i korthet fakultetsnämnd L.
Den nya fakultetsnämnden ska motsvara den gamla grundutbildningsnämnden samt utveckla forskning inom lärarutbildning och lärande.
– Inte minst viktigt är att stärka kopplingen mellan grundutbildningen och forskningen, säger Moira Linnarud. De ska utvecklas sida vid sida.
Nämnden består i höst av den gamla grundutbildningsnämnden plus några nya ledamöter som i våras hade ett uppdrag att se på forskningens utveckling inom området. Gruppen består nu av 18 personer men kommer sannolikt inte att vara så stor i vår. De möttes första gången i slutet av augusti och hade som första prioritet att på kort tid få fram ett förslag för fördelningen av forskningsmedel.
Nämnden har beslutat om tre utvecklingsgrupper inom forskningsområdena ämnesdidaktik, pedagogiskt arbete och livslångt lärande.
– Ämnesdidaktik är ett viktigt område som behöver stärkas bland annat inom de naturvetenskapliga områdena. Vi vill uppmuntra alla ämnen inom lärarutbildningen att utveckla didaktisk forskning. Inom pedagogiskt arbete är en stor fråga om det kan bli ett eget ämne. Inom livslångt lärande vill vi utveckla lärandet i arbetslivet.
Utveckla lärarutbildningen
Gruppen har också många viktiga uppgifter kring den nya lärarutbildningen.
– Bara för att den börjat är ju inte utvecklingsarbetet färdigt, säger Moira Linnarud.
Ett annat viktigt område att utveckla är den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.
– Den nya lärarutbildningen har inneburit att många lagt ner ett enormt arbete som egentligen krävt längre tid, men det har gett ett gott resultat med väldigt många bra kurser.
Moira Linnarud blir glad när hon ser de nya studenterna strömma in till utbildningen.
– Jag har bland annat hört dem på bussen diskutera vilken inriktning de ska välja eftersom de inte beslutat sig än. Ett flexibelt system - precis som vi ville!
Att få in Ingesunds musikhögskola i universitetet ser Moira Linnarud mycket positivt på.
– Vi har stora ambitioner kring kultur och gestaltning inom lärarutbildningen. Vi kommer under hösten att bjuda in representanter från Ingesund till nämnden.
Moira själv har gått lärarhögskolan i Malmö och arbetat huvudsakligen som gymnasielärare innan hon kom till Högskolan i Karlstad 1990.
– Det är fascinerande att undersöka hur man gör för att inte hindra folk att lära sig. Det är viktigt att blivande lärare begriper lärande lika väl som till exempel social utveckling och psykologi. Det är mycket de behöver kunna och vi vill få ihop alla aspekter av lärarutbildningen i nämnden. Inga barriärer eller revirtänkande.