En app för framtiden
2011-03-14Med över 30 000 nedladdningar har appen Sweet, gjord av studenter vid Karlstads universitet, fått en stor genomslagskraft. Företagen strömmar till och kunderna är mycket nöjda med applikationen, som erbjuder mobila rabattkuponger i fickan till alla med Iphone och Androidtelefoner.
Idén är mycket enkel. Företag får, mot en summa pengar, möjligheten att synas i appen genom en rabattkupong som de själva skapar. Appen är kopplad till användarens GPS i telefonen, och genom att exempelvis uppge att man är intresserad av kläder inom en radie på tre kilometer så dyker dessa rabattkuponger upp.
- Jag kom på idén, eftersom jag tyckte att det behövdes en mobil variant av dagens rabattkuponger i papper, säger Sammy Saldjoghi, VD för det nystartade företaget med samma namn som appen - Sweet.
Växer snabbt
Tre av de som är med i Sweet i dag är Sammy Saldjoghi (VD), Damjan Tosic (ekonomi) och Robin Ekberg (försäljning). Alla tre är 22 och 23 år gamla. Sammy Saldjoghi har läst dataingenjörsprogrammet och Damjan Tosic läser mastersprogrammet i marknadsföring och ledning av tjänsteverksamheter vid Handelshögskolan. Robin Ekberg har stor erfarenhet från försäljning genom att ha läst en del säljkurser samtidigt som att ha varit butikschef.
- Vi har lärt oss mycket. En av sakerna är att man måste ha anställda som passar in i gruppen och som det fungerar att jobba med. Jag tror vi har lyckats. Vi har idag ett 20-tal anställda, men vi önskar fortfarande att anställa duktiga människor, säger Sammy Saldjoghi.
Gott samarbete
Men det hade inte gått att få igång företaget utan universitetets och Drivhusets hjälp, menar Sammy Saldjoghi , Damjan Tosic och Robin Ekberg. Drivhuset har gett goda råd i samband med etableringen, och universitetet har bidragit med lokaler under en övergångsperiod.
- Utan stödet från Drivhuset och universitetet hade det blivit väldigt svårt. Alla parter har varit väldigt generösa och lärare och övrig personal har försökt att hjälpa till i den mån det har gått, säger Damjan Tosic.
En ljus framtid
Efter att företaget Sweet etablerades sensommaren 2010 har det i dag över 150 företag som kunder, en siffra som troligtvis kommer öka. De flesta av dessa företag som finns i appen är vid nuläget värmländska, men målet är att expandera och täcka in hela Sverige och på så vis kunna erbjuda konsumenten bra och lättillgängliga erbjudanden överallt.
- Det är många som har appen i sin mobil i dag, främst personer mellan 15-30 år. Men vi ser nu att fler och fler i åldrarna över 30 börjar använda appen. Detta är också något vi jobbar på, att kunna få ett så brett kundsegment som möjligt, säger Robin Ekberg.
Från att ha varit ett litet företag som mötte mycket skepsis på grund av den stora uppgiften det tog sig an, har det i dag blivit väletablerat på marknaden.
- Vi har exempel på företag som först tackade nej direkt eftersom de inte lade ner pengar i marknadsföring, men som efter ungefär en månad själva tar kontakt med oss och önskar att kunna synas i vår app. Detta visar att det finns ett stort intresse för konceptet vi erbjuder, även för de som inte har brukat marknadsföra sig, säger Robin Ekberg.

