Emerald Literati Award till artikel om fikabrödets betydelse för destinationsmarknadsföring
2022-09-13Mia Larson, professor i företagsekonomi, har fått utmärkelsen ”Outstanding paper 2022” av Emerald Publishing för artikeln ”The inevitability of essentializing culture in destination branding: the cases of fika and hygge”. Emerald Literati Awards delas årligen ut av förlaget Emerald som prisar de mest exceptionella artiklarna i olika tidskrifter.
Artikeln publicerades 2021 i den vetenskapliga journalen ”Journal of Place Management and Development” och handlar om hur svenska och danska turistorganisationer använder de kulturella fenomenen fika och hygge i marknadsföring på sociala medier.
– Jag är mycket glad och hedrad för denna utmärkelse och för att vår artikel får uppmärksamhet, säger Mia Larson. Studien visar hur turistorganisationerna Visit Sweden och Visit Denmark använder fika och hygge i sina sociala mediekanaler för att skapa intresse och motivation att besöka Sverige och Danmark.
Fika associerades mest med kaka, kaffe, kanelbullar och Sverige och visualiserades med bilder på kanelbullar, lussekatter och semlor tillsammans med en kopp kaffe. Hygge associerades främst med Danmark, glädje, mysig, underbar och atmosfär som visualiserades med inspirerande bilder i naturen eller i stan, till exempel nöjesparken Tivoli upplyst i juleljus. Artikeln pekar på vikten av att förenkla budskapen i marknadsföringen även om det sker på bekostnad av de mer komplexa kulturella innebörder svenskar lägger i ordet fika och danskar i begreppet hygge, berättar Mia Larson.
Artikeln är skriven tillsammans med Richard Ek på institutionen för geografi, medier och kommunikation vid Karlstads universitet, samt med Laura Caprioli på VisitBritain och Can Seng Ooi vid University of Tasmania.
Länk till artikeln
• “The inevitability of essentializing culture in destination branding: the cases of fika and hygge”.