Duktiga lärare och gott om kritiskt tänkande
2007-04-18Genusvetenskap vid Karlstads universitet är ett välskött ämne som har nöjda
studenter, det konstaterar Högskoleverket som har granskat ämnet vid landets
lärosäten. Vid Centrum för genusforskning i Karlstad arbetar man
professionellt och målinriktat. Verket anser dock att man behöver profilera
sig ännu skarpare och utarbeta strategier för att öka rekryteringen av
studenter.
Landets genusutbildningar håller genomgående en god kvalitet med hög kompetens och starkt engagemang, konstaterar Högskoleverket i sin rapport. Centrum för genusforskning vid Karlstads universitet får beröm för att ämnet är välskött och att man under en längre period haft god vetenskaplig ledning. Undervisningen håller god kvalitet och studenterna är nöjda med sin undervisning. En av ämnets styrkor är att lärarna har hög kompetens och att studenterna informeras om ämnets forskningsläge. Studenterna får också inblickar i lärarnas egen forskning. Studenterna själva tycker att miljön vid genusvetenskapen premierar kritiskt tänkande och att olika slags synpunkter ventileras öppet, vilket är bra.
Genusvetenskapen i Karlstad är mångvetenskaplig och Högskoleverket menar att profilen skulle kunna göras tydligare, eventuellt genom en starkare koppling mot religionsvetenskap.
Verket anser att genusvetenskapen i Karlstad har genomgått en professionaliseringsprocess, som inneburit att man orienterat sig mer mot forskning och akademisk grundutbildning. Detta har dock inte skett på bekostnad av den tradition man byggt upp under tiden som Jämställdhetscentrum 1990-2005. Centrum för genusforskning har fortfarande en påfallande talang för att ordna uppdragskurser och fristående kurser som vänder sig till en publik utanför universitetet. Verket menar också att diskussionerna om att göra utbildningen mer yrkesinriktad genom att utbilda för en framtida arbetsmarknad behöver intensifieras. Dessutom pekar verket på behovet av att utveckla strategier för att förbättra rekryteringen av studenter, eftersom antalet studenter har minskat de senaste åren. Att landets universitet och högskolor har färre sökande till många av sina utbildningar nu än tidigare, är ett generellt problem.
- Vi är glada över den positiva rapporten. Lärarna här har arbetat målmedvetet med tydliga strategier under lång tid, säger Cristina Grenholm, professor och vetenskaplig ledare vid Centrum för genusforskning.
- Ämnet ligger i tiden och har anknytning till de flesta områden i samhället. Alla kan bidra med sina erfarenheter och samtidigt bredda och fördjupa sina kunskaper. Vi hoppas att många tar den chansen i höst, säger Cristina Grenholm.
Genusvetenskap är ett akademiskt ämne där grunden är insikten om könsdimensionens betydelse i både stora och små sammanhang. Genusvetenskap har relationer, skillnader och likheter mellan mäns och kvinnors villkor som huvudfokus. Genusvetenskapen behandlar exempelvis könsfördelningen på arbetsmarknaden och hur schabloner om manligt och kvinnligt påverkar oss i vardagslivet. Hur ser det ut med löner, chefspositioner och hemarbete? Vad får det för konsekvenser att vissa yrken ses som manliga och andra som kvinnliga?
Vid Karlstads universitet ges grundutbildning samt kurser på forskarnivå. Studenter vid ämnet genusvetenskap kan vara studenter inom något program, yrkesarbetande eller blivande genusvetare. Forskningsverksamheten hålls samman inom Centrum för genusforsning, CGF (tidigare Jämställdhetscentrum). I gruppen ingår forskare med bakgrund i andra ämnen såsom sociologi, socialt arbete, kulturgeografi, religionsvetenskap, arbetsvetenskap, företagsekonomi, etnologi, pedagogik och folkhälsovetenskap.
Högskoleverket, HSV, är en central myndighet vars uppgift bland annat är att granska verksamheten vid landets universitet och högskolor. Sedan 2001 arbetar HSV på uppdrag av regeringen med att utvärdera alla ämnen och program vid landets universitet och högskolor.
Högskoleverket har granskat utbildningarna vid Karlstads, Göteborgs, Linköpings, Lunds, Stockholms, Umeå, Uppsala och Örebro universitet samt vid Malmö och Södertörns högskola.
MER INFORMATION
Hela rapporten finns på Högskoleverkets webbplats