Distansutbildningar lär av varandra
2006-05-23En projektgrupp på Karlstads universitet arbetar med att kartlägga hur distanslärare arbetar med verksamhetsförlagd utbildning, VFU. Fokus ligger på jämförelse och tanken är att undersökningen ska bli underlag för ett större samverkansprojekt.
Distansutbildningarna ökar i popularitet. Det ställer krav på en givande VFU. Det finns mycket kunskap, nyttig erfarenhet och många goda idéer. Men på olika håll. Varför inte lära av varandra?
- Vi startade en projektgrupp med representanter från både det hela och det kompletterande lärarutbildningsprogrammet, specialistsjuksköterskeutbildningarna och tandhygienistprogrammet i början av året. Syftet är bland annat att göra en jämförelse mellan hur dessa distansutbildningar arbetar med VFU. Vi vill dra nytta av varandras erfarenheter, berättar Annelie Bodén, samordnare för lärarutbildningen på distans vid Karlstads universitet.
Merparten av de lärosäten som har dessa distansutbildningar ingår i undersökningen. Datainsamlingen är nu klar och projektgruppen har börjat titta på materialet. Till sin hjälp har de Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning som bland annat ger råd till IT-stödd distansutbildning.
- Jämförelsen är det mest intressanta. Jag tycker absolut att ni ska lägga krutet på den. En gemensam tolkning av VFU vore bra. Vi är så inkörda på vårt eget. Vi måste kunna dra lärdom av varandra, säger Gunnel Wännman Toresson, handläggare på myndigheten.
Projektgruppen kommer nu att analysera allt material. Målsättningen är att ha resultaten klara i juni. Under september kommer sedan workshops med diskussioner av resultaten att hållas.