Designstudion skapar smarta förpackningar
2003-10-02Vad betyder design för en förpackning? Ibland allt. För vad vore Toblerone utan sin karaktäristiska form? Eller Bliws flytande tvål utan sin greppvänliga bubbla? Designstudio Värmland har fått i uppdrag att titta närmare på hur man designar smarta förpackningar med mervärde.
Det är Stiftelsen Svensk Industridesign och näringsdepartementet som gett Designstudio Värmland i uppdrag att leda projektet ”Förpackningen som värdeskapare”. Projektet är en del av det nationella programmet ”Design som utvecklingskraft”, vars syfte är att initiera, inspirera och samordna olika slags designinsatser inom en rad områden. Visionen är att Sverige år 2006 ska vara världsledande i att använda design för att skapa hållbar tillväxt och ökad livskvalitet.
Designstudio Värmland samarbetar med forskningsprogrammet ”Förpackningars egenskaper och funktion” vid Karlstads universitet. Målet med projektet är att utveckla nya innovativa förpackningskoncept som bidrar till företagens affärsnytta. En viktig del handlar därför om samverkan med förpackningsföretag. Bland samarbetsparterna kan nämnas OLW, Billerud och Stora Enso.
En annan viktig partner är Ikea. Tidigare i år gjorde en grupp studenter från Innovations- och designingenjörsprogrammet vid Karlstads universitet ett examensarbete för möbeljätten. Syftet var att titta på hur Ikea kan förbättra sina förpackningar med utgångspunkt från kundens behov.
Studenterna Lisa Persson, Johanna Råberg, Daniel Byström och Robert Nielsen har med hjälp av omfattande kundundersökningar i Sverige och England undersökt hur kunden uppfattar Ikeas lite större och tyngre förpackningar. En hel del brister uppdagades, men studenterna var inte sena att hitta lösningar på problemen. Vad sägs till exempel om perforering för att underlätta öppning eller handtag för att göra förpackningarna mer greppvänliga? Ikea verkar nöjda.
– Det har varit ett alldeles utmärkt samarbete. Vi har inte velat styra för mycket utan gett studenterna fria händer och möjlighet att arbeta självständigt. Det känns också väldigt bra med ett kundfokus på projektet, säger Dan Pettersson, produktutvecklare på Ikea.
Ikea-projektet är bara ett av många exempel på Designstudio Värmlands förpackningssatsning. Förutom examensarbeten håller man även sommarkurser inom området förpackningsdesign och så kallade 24-timmarsrace. Vid dessa tillfällen arbetar en grupp koncentrerat med att hitta de bästa designlösningarna för ett specifikt uppdrag, allt under 24 timmar.
Bakom projektet ”Förpackningen som värdeskapare” står förutom näringsdepartementet och Karlstads universitet även Region Värmland, Designstudio Värmlands huvudman. Även Länsstyrelsen i Värmland och Sparbanksstiftelsen Alfa är med och finansierar projektet, som omfattar omkring tio miljoner kronor fördelade på tre år.
– Vi är väldigt glada och stolta över att det nationella uppdraget har placerats hos oss här i Värmland. Det visar ett förtroende för det vi håller på att bygga upp. Det är också roligt att så många är med i detta. Karlstads universitet satsar stort på förpackningsforskning och industrin i regionen tycker att det är viktigt. Tillsammans har vi en stor och bred kompetens inom förpackningsområdet, säger Tomas Edman på Designstudio Värmland.