Debatt om kraven i litteraturhistoria
2008-05-08- Varför är litteraturvetenskap i svensklärarutbildningen på nivån "easy"?
Det undrade svensklärarstudenten Tobias Lundberg under torsdagens paneldebatt om litteraturvetenskap i lärarutbildningen. Debatten var en del av en nationell konferens som Karlstads universitet varit värd för 7-8 maj.
Drygt tjugo deltagare från tio lärosäten har i två dagar diskuterat litteraturvetenskaps plats och funktion i lärarutbildningen.
- Förra året träffades vi i Gävle och nu har vi fortsatt i Karlstad. De här dagarna används för att byta erfarenheter och prata om möjligheter och problem, säger Jonas Ingvarsson, lektor i litteraturvetenskap, som varit med och satt samman arrangemanget.
Under torsdagen avslutades konferensen med en paneldebatt. För att skapa perspektiv på ämnet hade panelmedlemmarna alla en "utomstående" bakgrund - ingen var litteraturvetare. I panelen fanns Tobias Lundberg, svensklärarstudent på Karlstads universitet, Hanna Kjelleskog-Carlsson, gymnasiebibliotekarie i Forshaga och Björn Bihl, lektor i svenska språket på Karlstads universitet.
Tobias Lundberg berättade om hur han som svensklärarstudent upplevde att kraven på att ta del av litterära texter när man läser litteraturhistoria är låga. Det går att klara tentor utan att läsa kurslitteraturen.
- Fråga någon som spelar mycket dataspel. Ingen tycker det är roligt att spela på nivån "easy". Det är ingen utmaning. Varför ges då litteraturvetenskap i lärarutbildningen på nivån "easy"?, sa Tobias Lundberg.
Hanna Kjelleskog-Carlsson berättade om hur hon som skolbibliotekarie ser på samarbetet med svensklärare när det gäller skönlitteratur. Björn Bihl i sin tur pratade om hur svenska språket och litteraturvetenskap som ämnen kan närmas sig varandra.
Tobias Lundbergs inlägg väckte mest diskussion. Kanske beror situationen på en "snällism" från undervisande lärare eller läser studenterna betydligt mer än vad de själva säger? Möjligen är lösningen en annan konstruktion av tentafrågor. Och vad betyder studenternas situation med en ofta pressad ekonomi och extraanställningar för möjligheten att ta del av studielitteraturen? Frågorna var många och diskussionen intensiv. Antagligen fortsätter den på nästa konferens som arrangeras av Mälardalens Högskola.