De får utvecklingsmedel för blended learning
2014-12-18Fyra projekt beviljas sammanlagt en miljon kronor i utvecklingsmedel för blended learning. I Kompetensutvecklingsenhetens utlysning ”Examination och undervisning med Blended Learning” tidigare i höst, kom totalt åtta ansökningar in. Efter bland annat granskning av två externa sakkunniga, har alltså hälften av projekten beviljats medel för 2015.
Enligt den strategiska planen ska universitetet satsa på blended learning under perioden 2014-2016. Begreppet blended learning definieras som en kombination av IKT-baserad teknik för undervisningssituationer både i fysisk miljö där läraren träffar studenten ansikte mot ansikte, och i virtuell miljö oberoende av tid och rum. Utlysningen under hösten syftade till att uppmuntra utvecklingen av examinations- och undervisningsformer för att bidra till en högre digital och didaktisk kompetens hos lärarna, med fokus på studenternas lärande.
De projekt som beviljats medel för 2015 är:
* Examination och undervisning med blended learning i MAGA44: Studentorienterad undervisning i matematik, Institutionen för matematik och datavetenskap
* Flexibla caseuppgifter: blended learning från instruktion till examination, Handelshögskolan.
* Högre utbildning i omvandling: Flipped classroom i stora grupper, Handelshögskolan.
* Utveckla, testa och skapa en Itslearningkurs om metoden flipped classroom, Institutionen för Miljö- och livsvetenskaper.
-Det är roligt att så många spännande förslag till projekt kom in. Målet för satsningen är att få exempel som kan spridas och användas som inspiration till olika ämnen. Vi följer också upp de projekt som inte beviljades medel och föreslår bland annat forskningscirklar för att ta vara på förslagen, säger Ingrid Mossberg Schüllerqvist, chef för Kompetensutvecklingsenheten.
I början av februari presenteras projekten vid ett seminarium.

