Communicare - en samhällsresurs
2008-08-29Hur nyttjas samhällsresurserna bäst för att minska arbetslösheten bland ungdomar? Communicare är en satsning för coachning av unga arbetssökande. Verksamheten vid Communicare 2003-2006 har nu utvärderats av Cerut, Centrum för forskning om regional utveckling, vid Karlstads universitet.
Communicare har under drygt tio år, med bas i Värmland, bedrivit en omfattande verksamhet regionalt, nationellt och internationellt för att unga människor ska förverkliga sina drömmar genom egenföretagande, anställningar eller studier .
Cerut har av Communicare fått i uppdrag att genomföra två olika utvärderingar av den verksamhet som Communicare genomfört under åren 2003 till 2006. Den första studien innebar en kvalitativ analys i form av en enkät- och intervjustudie och redovisades i rapporten Communicare, organisation med fungerande metod för coachning av unga arbetssökande (Malin Iwarsson, 2007). Den andra studien, Communicare, en samhällsresurs (Sara Sandström 2008), är en lönsamhetsanalys, som grundar sig dels på Iwarssons resultat, dels på det kvantitativa material i form av bidrag som bekostat Communicares insatser för unga arbetslösa.
Den första studien försöker besvara frågan om Communicares metod för coachning av unga arbetssökande fungerar. Resultatet visar att Communicares metod för att coacha ungdomar till sysselsättning är framgångsrikt lång sikt. Därutöver finns ett behov av att diskutera dessa resultat utifrån ett mer ekonomiskt perspektiv för att belysa både de aspekter som resultatet i Iwarssons studie visar, men också de aspekter som inte framgår lika tydligt i resultatet.
Syftet med den andra studien är att presentera de kostnader som Communicares projekt reducerar för samhället genom sin verksamhet för arbetssökande unga, för att på så vis göra en analys av lönsamheten för denna verksamhet, samt att titta på de effekter som i övrigt påverkar samhällsvälfärden.
Följande forskningsfrågor har beaktats:
· Baserat på Iwarssons studie, samt uppgifter från Communicare, vilka är
kostnaderna respektive nyttorna som kan kopplas till Communicares verksamhet för
arbetslösa unga under åren 2004-2006?
· Vad säger detta resultat? Vilken trovärdighet har de slutsatser som dras utifrån
denna analys?
Resultaten visar, att förutom att minska arbetslösheten bland de ungdomar som tagit del av Communicares satsningar, så är det även en fungerande och lönsam metod på ett samhällsekonomiskt plan.