Bredare informatörsdag siktar framåt
2005-03-14Mer blandad besöksskara och fler perspektiv. Informatörsdagen 2005 bredde ut sig. I paneldiskussionen diskuterades "stôllighet" och annat värmländskt med fokus på marknadsföring. Den, i höjdhopparkretsar, något korta Stefan Holm kom på tal.
- När han står där överst på prispallen, och tvåan och trean ändå når över honom, så personifierar han värmländsk "stôllighet", sa Boo Rundqvist, informationschef på Uddeholm Tooling AB.
Omkring 200 personer besökte årets informatörsdag på Scalateatern i Karlstad. En blandning av yrkesverksamma inom området och studenter, även om den senare kategorin var störst till antalet.
- Vår målsättning har varit att skapa en dag som ska passa så många som möjligt, säger Karin Persson, en av de arrangerande studenterna från Inferno, programföreningen för informatörsstudenterna vid Karlstads universitet.
Och visst fanns det mycket att hämta under dagen. Efter en inledande föreläsning kring kommunikativt ledarskap av Anneli Skoog, Nordisk kommunikation, stegade Sven Hamrefors, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, upp på scenen och avlossade en lika skarp som lustig framställning rörande verksamhetsnyttig information och kommunikation. Hans föreläsning baserades till stor del på ett forskningsprojekt med samma namn. Ett projekt som syftar till att ge svaret på frågan; hur kan man utveckla den kommunikativa processen så att den blir nyttig för affärerna? För att nå målet låter man yrkesverksamma inom området ge sin syn på frågan och berätta hur de arbetar.
- Det finns en stor mängd viktig information hos de som konkret arbetar med frågorna och det vill vi ta vara på.
Organisationsstrukturerna förändras över tid och det är viktigt att försöka förstå hur kommunikationen ska anpassas till förändringarna. Dagens organisationer kännetecknas av en blandning mellan ordning och kaos, en gränslös struktur, nätverkande och av att aldrig vara bra nog, menade Sven Hamrefors.
- Den kräsne kunden har uppenbarat sig. Tekniken gör det möjligt för kunderna att ständigt hålla sig uppdaterade med information kring bästa pris och kvalitet. Det gör att en vara idag aldrig blir bra, den blir bara bra nog för stunden.
I dessa organisationer sker strategi, taktik och operativt arbete samtidigt. Det kräver en annan typ av ledarskap och gör att kommunikationsprocessen blir oerhört viktig, förklarade han.
- Det ställs nya krav när alla måste vara informerade samtidigt. För vem påverkar egentligen vem här? För att det hela ska fungera krävs att alla känner sig delaktiga. Kärnordet är närvaro.
Ny paneldiskussion
Nytt för i år var en mässa som hölls i anslutning till dagen och en paneldiskussion med värmländska profiler inom fältet. Diskussionen, som leddes av universitetsdirektör Lena Larsson, handlade om varumärket Värmland och vad som egentligen är värmländskt? Förutom stolligheten, att det är trevligt här, finns fin natur och ett bra kulturutbud, ansåg panelen att det finns mer.
- Vi ska inte glömma "tjipp", kulturutbud och allt det, men vi måste lägga till vårt starka näringsliv med spetskompetens, vårt universitet, med mera, till den bilden, sa Catharina von Sydow, informationschef på Länsstyrelsen i Värmland.
Men varför känner inte övriga Sverige till dessa fördelar? Kanske för att värmlänningarna själva inte känner till det, funderade panelen.
- Bilden av Värmland är det vi alla gör den till, sa Ing-Mari Junler, vd på Vildmark i Värmland. För att förändra bilden utåt måste vi först förändra våra egna inre bilder.
Ett annat sätt kan vara att locka hit "nya värmlänningar", menade Boo Rundqvist.
- Det personliga mötet ger så otroligt mycket. Av dem vi har anställt de senaste åren har många kommit hit genom projekt och liknande. De har känt sig hemma, trivts och sedan stannat kvar. Sedan har vi det här med "stôlligheten". Den behövs inte bara ses i form av komiska inslag. För mig handlar det om entreprenörskap, att våga och att utmana.
Dagen avslutades med att Informatörspriset delades ut. Priset har tidigare delats ut på andra galor men både arrangörerna och samarbetspartnern Informatörsnätverket i Värmland hoppas att ceremonin från och med nu kommer att tillhöra Informatörsdagen.
- Det känns jättekul att de vill det, säger Karin Persson. Vi har satsat långsiktigt i år, byggt upp en webbplats, tagit fram en logga med mera. Allt för att höja dagens betydelse. Om några år känner förhoppningsvis de flesta inom området till dagen.
Informatörspriset 2005 gick till Gruvöns Bruk, Billerud AB. Företaget har nyligen genomfört en hygiencertifiering av företaget och i detta arbete skött kommunikationsprocessen på ett föredömligt sätt. Arbetet har även resulterat i nya kunder, att de anställda är mer nöjda än tidigare och att cheferna har fått en bättre förståelse för kommunikationens betydelse. Lovvärt är, enligt juryn, även att ett företag med stark brukstradition varit föregångare inom området och att arbetet till stor del baserats på dialog istället för information.