Bra företagskultur gav lönsamma bostäder
2011-05-26Varför lyckas vissa företag bättre än andra med sina satsningar kring energieffektivisering? En studie gjord av forskarna Jens Beiron och Malin Olin på Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik vid Karlstads universitet, har i företagskulturen hittat de framgångsfaktorer som till stor del förklarar KBAB:s resultat.
Studien handlar om företagskulturens betydelse för energieffektivt byggande. Beställaren av uppdraget är BeBo, Energimyndighetens beställargrupp för energieffektiva flerbostadshus. Man har velat utforska och lyfta fram framgångsfaktorer hos ett företag som kommit långt i utvecklingen mot allt energieffektivare byggnader. Ett av de byggprojekt som lyckats bra är den successiva renoveringen av området Orrholmen i Karlstad som ägs och förvaltas av Karlstads Bostads AB (KBAB). Målet har varit att dels beskriva företagskulturen inom KBAB och dels se vilka konkreta konsekvenser denna leder till i samband med ett ombyggnadsprojekt.
- Att minska energianvändningen i våra byggnader är en viktig del i arbetet mot en
mer hållbar bygg- och fastighetsbransch och en förutsättning för att kunna bygga nytt säger Mats Enmark, vd på KBAB. Samtidigt bidrar vårt arbete till Karlstads kommuns långsiktiga attraktivitet och profilering.
Att "leva" sina värderingar
- Vi har kommit fram till att en möjlig förklaring kan vara KBAB:s kultur, policy och affärsidé, säger Jens Beiron. Projektet visar att det är tekniskt möjligt att halvera energianvändningen för uppvärmning i miljonprogrammet och beskriver vikten av individen som kulturbärare i det effektiviseringsarbetet. Trots att det saknas ett klart kvantitativt mål om energiförbrukning har KBAB:s företagskultur lett till att man idag har ett av landets mest energieffektiva fastighetsbestånd.
Tre avgörande steg
Är detta unikt för KBAB? Har inte alla företag en vision och en företagskultur?
- Jo visst, det har nog de flesta, säger Malin Olin. Det vi ser som centralt i KBAB:s arbete är att man har gjort aktiva och medvetna val och jobbar med tre avgörande steg; De vill påverka - de har en uttalad vilja att förändra och bli bättre, både vad gäller förvaltning och byggprocessen. De har en tydlig idé om hur de ska förändra och på vilka grundläggande värderingar arbetet skall bygga. Och de tror på sin idé och genomför den fullt ut.
Några av huvudfaktorerna har visat sig vara värdegrund och arbetssätt. En central utgångspunkt är att alla individer i företaget är viktiga resurser som var och en vill göra ett bra jobb. Företagsledningens uppgift handlar mycket om att ge varje individ rätt förutsättningar, så att de kan få utlopp för sitt engagemang i de dagliga sysslorna. Verksamheten leds utifrån den gemensamma värdegrunden och detta resulterar i en effektiv förvaltning med god servicenivå gentemot hyresgästerna samt låga drift- och underhållskostnader. Därmed frigörs resurser som kan investeras i förebyggande fastighetsunderhåll och energieffektivisering.
Tar vara på nya idéer
- Inom KBAB var vi duktiga på att förvalta, ta hand om det vi hade, säger Mats Enmark. Struktur, ordning och reda och att sköta saker fungerade. Men mer kreativitet, "uppfinnarjockar" och "stöllighet" behövdes på flera områden. Det har vi tagit hänsyn till bland annat i vårt rekryteringsarbete. Vi ser också att stort eget ansvar, korta beslutsvägar och snabba beslut där så fordras, skapar lust att komma med idéer bland våra medarbetare.
Film en del av projektredovisningen
Tillsammans med rapporten redovisas projektet i 19 filmavsnitt, där personalen (kulturbärarna själva) och hyresgästerna berättar om det som upplevs väsentligt. Beskrivningen av KBAB:s personal visar att enskilda aktörer genom att tänka och agera annorlunda kan vara med och bidra till en förändring.
- Vi hoppas att dokumentationen av KBAB´s företagskultur kan inspirera fler företag att söka nya vägar. Det finns ett antal frågor kring det här med företagskultur och tankemönster som är relevanta för alla företag att fundera över när det gäller att skapa långsiktig lönsamhet, säger Jens Beiron.