Bortom bokens begränsningar - ungdomars möten med fiktion på nätet
2007-11-11Vetenskapsrådet har beviljat ett treårigt projektbidrag till Christina Olin-Scheller och Patrik Wikström för samverkansprojektet "Bortom bokens begränsningar - ungdomars möten med fiktion på nätet". Detta projekt ska undersöka fanfiction, en litterär genre som hittills inte fått så mycket uppmärksamhet i vårt land.
Christina Olin-Scheller är litteraturvetare och Patrik Wikström är medievetare och de har tillsammans beviljats forskningsmedel från Vetenskapsrådet för forskning inom utbildningsvetenskap. Båda är nydisputerade vid Karlstads universitet och de utgår från sina respektive avhandlingar i arbetet.
Berättelser spelar en viktig roll för unga människor när de söker sin identitet. Idag har textbegreppet vidgats till att omfatta mer än det skrivna ordet, till exempel film, datorspel och en mindre uppmärksammad genre, fanfiction. Där använder man karaktärer från redan kända verk. Fansen skriver själva nya historier genom att förlagans miljöer förflyttas och karaktärerna sätts in i andra sammanhang. På så sätt skapas helt nya historier.Texterna görs tillgängliga på olika nätsajter och där kan författare och läsare interagera och påverka berättelserna.
Patrik Wikström utgår från producentperspektivet och Christina Olin-Scheller tar brukarperspektivet när de undersöker hur fanfiction utökar det fiktiva rummet. Det finns anglosaxisk och amerikansk forskning på området som benämns participatory culture, det vill säga en medskapande kultur, men hittills inte någon i Sverige. Syftet med den här undersökningen är att utforska fanfiction med särskilt fokus på skolmiljön.
Fanfiction är de ungas eget sätt att skriva. De har en drivkraft, som forskarna hoppas att man kan ta tillvara i undervisningen. Forskarna förväntar sig också att lärarna kommer att kunna förbättra och variera undervisningen genom att de får mer kunskaper om elevernas textvärldar.
Projektet är uppdelat i tre delar. Först ska man göra en kartläggning, bland annat en enkät via Lunarstorm. Därefter analyseras genren och dess användare. Sedan bryts analysen ner till ett format så att det kan tillämpas och komma skolan till del. Projektet förväntas resultera i fortbildning för lärare, ökat lärande för elever samt utveckling av ett ämnesdidaktiskt forskningsfält av stor betydelse för lärarutbildningen.
Projektbidraget utgörs av cirka tre miljoner kronor som ska fördelas på en treårsperiod.
.