Bo Enquist rapporterar från det nionde Pat Murphy International-symposiet
2023-05-11Det här är en liten inblick i det årliga symposiet (undantaget pandemiåren 2020 och 2021) om marknadsföringsetik och näringslivets samhällsansvar, som i år hölls vid Bristol Business School i april. Det första symposiet gick av stapeln i London 2011, arrangerat av professor Patrick E. Murphy från Mendoza College of Business vid University of Notre Dame i USA. Murphys huvudsakliga ämnesområden är marknadsföringsetik och affärsetik.
Symposiet har arrangerats av ett flertal olika universitet och handelshögskolor runt om i Europa och USA. Samuel och jag har deltagit i symposiet varje år sedan starten – förutom årets tillställning i Bristol, där han inte kunde närvara.
Årets symposium anordnades av Bristol Business School vid University of Bristol i England. Pat Murphy anordnade symposiet tillsammans med Caroline Moraes, professor i marknadsföring och konsumtionsforskning vid Bristol Business School.
2016 fick Handelshögskolan i Karlstad besök av Pat Murphy och hans forskarkollega, professor Gene R. Laczniak vid Marquette University i Milwaukee. De var även huvudtalare vid vår första Sustainability Day. Det här var en del av förarbetet inför Handelshögskolan i Karlstads ansökan om medlemskap i PRME år 2017. Murphy och Laczniak bidrog även med ett kapitel, titulerat ”Marketing Ethics and Corporate Social Responsibility for a Broader Perspective”, till Sebhatu, Enquists och Edvardssons bok Business Transformation for a Sustainable Future (2021).
Från de olika erfarenheter och perspektiv som förs fram på symposierna – som anordnats på handelshögskolor i länder som USA, Storbritannien, Irland, Frankrike, Italien, Grekland, Polen, Nya Zeeland och Australien – blir det tydligt att ett av lärosätenas uppdrag är att bidra till det omgivande samhället. Symposiet var även viktigt för Bristol Business School och University of Bristol, som huserar en särskild institution för globalt engagemang (Global Engagement). Första dagens huvudanförande, presenterat av Agnes Nairn, professor i marknadsföring och prorektor vid University of Bristol, gick under titeln: “Marketing Ethics: What does that mean in a global context?”
Årets presentationer avhandlade allt från etisk marknadsföring till perspektiv på konsumenträtt, konsumentetik och etisk konsumtion, beteendeförändringar och hållbarhetsfrågor, samt moral och självbestämmande.
Själv presenterade jag artikeln “Transformation to Regenerative Service Ecosystem – Enabling Sustainable Business Circular Practices” (Enquist and Sebhatu, 2023).
Artikeln fokuserar på tjänsteforskning, hållbarhet och omställning i ett cirkulärt och symbiotiskt perspektiv, med målet att möjliggöra hållbara affärsmodeller. Syftet med artikeln är att bredda tjänsteforskningen så att den kan möte behovet av hållbara affärsmodeller, omställning och vägledning för intressenter, för att på så vis skapa ett regenerativt ekosystem för tjänstesektorn.
Artikeln bidrar med en vidareutveckling av ett konceptuellt och tvärvetenskapligt teoretiskt ramverk som tar avstamp i tjänstedominant logik (SDL) som ett alternativ till tillverka-sälj-använd-förstör-systemet i den varudominanta logiken (GDL). Ramverket möter behovet av hållbara affärsmodeller för att tackla de globala miljö- och samhällsmässiga utmaningar vi står inför i dag. Det bistår även med en modell för ett regenerativt ekosystem för tjänster, som kan fylla de luckor som finns i forskningen på området.
Bo Enquist, Bristol