Bo Dahlin ny professor i pedagogik
2004-04-28Universitetets nye professor i pedagogik slår det mesta i kunskapsväg. Förutom sina insikter i ämnet pedagogik är Bo Dahlin även väl insatt i fysikens och filosofins mysterier. I hans kunskapsrepertoar ingår även matematik och religionsvetenskap.
Bo Dahlin började undervisa vid dåvarande Högskolan i Karlstad redan 1979. Under 1980-talet påbörjade han sin forskarutbildning i Göteborg och hade under fyra år en doktorandtjänst i kulturpedagogik vid dåvarande HSFR, Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet. 1989 disputerade han vid Göteborgs universitet och blev nio år senare docent i pedagogik vid samma universitet. Under alla år har han fortsatt att undervisa i pedagogik i Karlstad.
Innan Bo Dahlin blev universitetslärare arbetade han som posttjänsteman, mentalvårdare och lärarvikarie på grundskola och gymnasium. Han har en mycket bred ämnesbakgrund då hans akademiska studier förutom pedagogik även omfattar matematik, fysik, filosofi och religionsvetenskap.
- Min bakgrund i filosofi gör att jag är särskilt intresserad av pedagogikens filosofiska frågeställningar, till exempel vad kunskap och lärande är och vad mänsklig utveckling innebär. Detta är frågor som måste ställas på nytt generation efter generation, allteftersom samhället och kulturen förändras. Min empiriska forskning har bland annat handlat om hur människor i olika kulturer uppfattar lärande, kunskap och förståelse, berättar Bo Dahlin.
Ett sådant projekt ledde till att han tillbringade ett halvår i Nepal och Hongkong, där han jämförde svenska universitetsstuderandes sätt att förstå lärande med nepalesiska och kinesiska studenters uppfattningar.
- Min breda ämnesbakgrund gör mig också intresserad av lärandet inom såväl naturvetenskap som kulturvetenskap. Syftet med min forskning är huvudsakligen humanistiskt. Jag vill fördjupa förståelsen av och reflektionen kring frågor som är centrala och grundläggande för mänskligt lärande och utveckling. Min övertygelse är att en fördjupad förståelse av sådana frågor på sikt bidrar till bättre utbildning och undervisning.