Blogg: Framtidens fygitala handel och kundupplevelser
2023-05-03Amie Gustafsson, doktorand i företagsekonomi, reflekterar kring utvecklingen inom handeln där gränsen mellan fysisk handel och e-handel alltmer suddas ut. Där fysiska möten blir allt färre och digitala inslag blir att fler.
Detaljhandeln genomgår stora förändringar, vilket till stor del beror på teknologiska framsteg, men också på vårt ändrade köpbeteende på grund av faktorer som pandemin och olika sociala trender. Vi har blivit alltmer vana att använda oss av tekniska hjälpmedel för att betjäna oss själva utan att involvera personal. Obemannade butiker har funnits i olika former i många år, exempelvis på landsbygden där de bygger på förtroende och tillit mellan kunden och butiksägaren då kunden själv tar sina varor (till exempel ägg, mjölk och grönsaker) och lämnar betalning i en burk.
Under pandemin blev dessa, lite mer strukturerade varianter av obemannade butiker alltmer utbredda då en fördel, som blev tydlig under dåvarande omständigheter, är att man som kund vanligtvis är ensam i butiken. Tanken med butikerna är att de ska finnas nära kunder, kanske framför allt där de har långt till en annan butik, vilket gjorde att personer som arbetar hemifrån och bor utanför stan hade ett lättillgängligt alternativ att inhandla sina varor utan att behöva åka in till ”storstan”.
I Sverige har antalet obemannade butiker börjat bre ut sig kraftigt, från cirka 130 år 2022 till förväntade över 700 st innan slutet av år 2023. Butikerna finns på fysiska platser som är tillgängliga dygnet runt, vilket ger en tillgänglighet som kan likställas med online-shopping fast på en fysisk plats. Detta kallas också för fygital vilket innebär fysiska och digitala komponenter på samma plats, samtidigt. Fygital är där den digitala- och fysiska världen möts.
Fygitala butiker är särskilt fördelaktiga för personer som arbetar på obekväma arbetstider eller för personer som glömmer att köpa något under sin vanliga shoppingtur. Även om det finns många fördelar med obemannade butiker så finns det också stora utmaningar. Kunder använder inte butikerna så mycket som de först säger att de ska göra innan de etableras och kanske använder de dem mer som sitt ”skafferi” i stället för att ha allting hemma. Vi möts av informationen att butiker får stänga ner på grund av stölder, detta trots att man identifierar sig med bank-id när man går in i butiken. Hur mycket förtroende kan man ge sina kunder och hur kan man kontrollera detta på ett sätt som inte inkräktar på den personliga integriteten?
McDonalds öppnade nyligen sin automatiska obemannade restaurang, främst för drive-thru och take away. Restaurangen är nästan helt automatisk, du beställer via deras app och möts sedan av en maskin som ger dig din mat. Ytterligare innovationer som ligger i framkant är Amazon som har lanserat ”Amazon One” där du betalar med din handflata. Allt som behövs för att registrera sig är betalkort, telefonnummer och såklart handflatan. Det finns också andra spännande innovationer, såsom smarta kylskåp som kan beställa varor automatiskt när de börjar ta slut. Framtiden kan bjuda på fler tekniska innovationer som hjälper oss att handla mer effektivt. En sak som hade varit bra är ett skafferi som kan berätta när utgångsdatum närmar sig för olika varor och som föreslår recept med just dessa varor. En variant av detta finns redan och kallas för ”restakuten”, där du kan ta en bild på dina rester och få ett recept anpassat efter dessa.
Kommer alla tekniska hjälpmedel bara göra oss lata eller kan de hjälpa oss att handla mer effektivt och hållbart? Vi står idag inför en spännande framtid där teknologin kommer att förändra sättet vi handlar på och det återstår att se vilka lösningar som kommer att bli mest populära och hållbara på lång sikt. Vad kommer kunder i framtiden att behöva ta med till butiken, kommer vi ens behöva ett fysiskt betalkort eller identifikation eller kommer allt finnas lagrat i, till exempel, vår handflata eller i ett chip?
Hur framtidens handel kommer se att ut och hur kundupplevelsen kommer att skapas i framtidens butik är något jag studerar i min forskning, genom exempelvis fältexperiment och intervjuer. Då detta är en föränderlig miljö som berör de flesta av oss är det väldigt spännande att få vara med om detta och jag ser fram emot att följa utvecklingen.
Amie Gustafsson