Blogg: CTF 35 år – en spännande resa i tjänsteforskningens spår
2021-08-27Bo Edvardsson var med och grundade CTF och var föreståndare under flera år. Här skildrar han hur det gick till och hur det såg ut i början samt reflekterar över CTF:s utveckling under de senaste 35 åren i tjänsteforskningensspår vid Karlstads universitet.
Det är nästan ofattbart att det är 35 år sedan CTF startade. Tiden går verkligen fort när man har ett roligt och meningsfullt jobb. Särskilt roligt är det att känna att CTF idag är i mycket god form med en väl etablerad kultur, engagerade forskare och omfattande samarbete med forskare, företag och andra organisationer såväl regionalt och nationellt som internationellt. Och, kanske det viktigaste, har ett stöd och en ledning som driver utvecklingen till nästa nivå. Att fortfarande få vara en del av denna resa, även om jag trappat ner en del, känns bra och som en stor förmån.
Att beskriva utvecklingen under dessa 35 år är inte helt enkelt. Mycket har hänt och många områden och forskningsfrågor har behandlats. När vi startade 1986 vid dåvarande Högskolan i Karlstad var tjänster i stort ett outforskat område. Produkter och tillverkning av varor stod i centrum för olika teorier och modeller och för utveckling av olika verksamheter. Tjänster var påhäng på varor, en restpost i statistiken men något som växte kraftigt. Behovet av tjänsteforskning var stort, men finansiering saknades och till en början fick vi fixa detta själva i form av externa medel. Jag vill särskilt lyfta fram betydelsen av stödet från olika forskningsfinansiärer som gjort vår resa möjlig. Samverkan med och forskning finansierad av företag och organisationer har varit en förutsättning för CTF:s etablering och utveckling. Tack vare stödet från olika forskningsfinansiärer har vi förutom att driva forskning också kunnat knyta internationellt ledande forskare till vårt center, vilket varit värdefullt både för forskning och undervisning vid Karlstads universitet.
CTF utvecklades ganska långsamt i början för att åren efter att Högskolan i Karlstad blev universitet, 1999, växa kraftigt. I dag är vi närmare 80 medarbetare och har ett stort nätverk som sträcker sig över hela världen. Forskningen har genom åren skett i flervetenskapliga team med bas i ämnen som företagsekonomi, arbetsvetenskap och psykologi. CTF:s tillväxt kan, bland annat, förklaras av vårt engagemang i forskarutbildning och att vi prioriterat internationella forskningssamarbeten. 1988 initierade vi den internationella forskningskonferensen QUIS, Quality in Service, i samverkan med Arizona State University i USA och detta år med Linjeflyg och VD Jan Carlsson som huvudsponsor. Konferensen satte oss på den internationella tjänsteforskningskartan och har sedan dess genomförts vartannat år i olika delar av världen med CTF som medarrangör.
Forskning av hög internationell kvalitet kräver långsiktighet och då räcker det inte med mindre projekt på någon eller ett par miljoner utan det krävs stora forskningsprogram som sträcker sig över fem eller kanske tio år. När vi vågade tro på dettaoch lyckades få finansiering, tog CTF klivet till nästa nivå i utvecklingen. Vi har under åren drivit stora forskningsprogram med fokus på transport och kollektivtrafik, tjänsteinnovation och tjänstedesign med finansiering från Vinnova, KK-stiftelsen och EU:s ramprogram, för att nämna några exempel. För att lyckas med programansökningar krävs en stark vetenskaplig bas, internationella samarbeten och ett fungerade nätverk med företag och organisationer. Vi har utvecklat kompetens och erfarenhet av att framgångsrikt leda och genomföra forskningsprogram vilket varit avgörande för rekrytering av nya medarbetare, teoriutveckling och publicering i högt rankade vetenskapliga journaler. Jag har själv haft förmånen att vara redaktör för den högt rankade tidskriften Journal of Service Management, utan CTF som bas hade detta inte varit möjligt.
CTF har knäckt koden för utveckling, finansiering och genomförande av stora forskningsprogram trots sin placering i ”de värmländska skogarna”. Det senare kunde läsas för några år sedan i en av landets ledande dagstidningar, artikeln talade också om ”tjänstemytologi”. Detta gav energi och vi har visat att genom internationella samarbeten och forskning med relevans för stora företag som Telia, Ericsson, Ikea och Volvo så kan man lyckas trots att man befinner sig utanför storstadsregionerna. När en av Ericssons chefer, för nu många år sedan, var på konferens i USA och frågade vart man skall vända sig för att lära sig mera om tjänsteutveckling blev svaret CTF. Jag skulle kunna ta fler liknade exempel.
CTF är i dag en av de största forskargrupperna i norra Europa inom samhällsvetenskaplig forskning och störst inom tjänsteforskning. CTF medverkar aktivt till att utveckla forskningen internationellt genom att exempelvis organisera internationella nätverksmöten, medverka i forskningskonferenser och flitigt publicera i vetenskapliga tidskrifter. Flera av våra forskare citeras ofta och kommer högt på olika rankinglistor. Rekrytering av nya medarbetare sker från olika håll i världen och CTF är idag en internationell forskningsmiljö med många olika spetskompetenser. Vår forskning kring tjänster och värdeskapande genom tjänster har utvecklats och fördjupats både teoretiskt och metodologiskt. Detta krävs för högklassisk forskning som adresserar samhällsutmaningar och problem som organisationer brottas med. Forskning som är relevant och gör nytta.
CTF har etablerat en samverkanskultur med fokus på publicering och unga forskartalanger ges utrymme att skapa karriär. Detta vill jag påstå utmärker CTF samt att vi genom olika sociala aktiviteter - till exempel vårt internationellt välkända ”fredagsfika” - lyckats skapa en dynamisk kultur som präglas av tillit, frihet, ansvarstagande, resultatfokus och att vi tar hand om varandra. Detta är inte alltid så lätt att förena i en forskargrupp med närmare 80 medarbetare som ofta konkurrerar om forskningsmedel, uppmärksamhet eller befordran. Konkurrens är en del av forskningens DNA, men samarbete är också nödvändigt. I CTF-kulturen kan konkurrens och samarbete befrukta varandra, vilket underlättas av ett professionellt administrativt stöd. Det är då det växer, det vill säga forskningen utvecklas. Det är ju det begreppet kultur betyder.
CTF:s framgång är en kombination av internationella forskningssamarbeten, långsiktiga relationer med företag och andra organisationer samt en stödjande flervetenskaplig och dynamisk kultur. Forskningen i dag har en helt annan inriktning än 1986. Den adresserar problemställningar kopplade till miljömässig och social hållbarhet samt digitaliseringen, för att ge några exempel. Forskning om värdeskapandets förutsättning har kopplats till områden som tjänstedesign och innovation, beteendeförändring och tjänstefiering. Idag betraktas inte tjänster som ett påhäng på varor eller en restpost i den offentliga statistiken. Nu är tjänst det överordnade, ett perspektiv på värdeskapande. Alla organisationer är intresserade av och behöver utveckla sitt värdeskapande. Jag lånar ord från Ikea:s grundare Ingvar Kamprad: ”Det mesta är ännu ogjort. Underbara framtid”. CTF är väl rustat för att möta framtidens behov och varumärket CTF vid Karlstads universitet är starkt vilket underlättar extern finansiering och rekrytering av nya medarbetare.
Eftersom tjänster samskapas med kunder och andra aktörer blir det naturligt att ställa frågan: Hur vill du bidra? Utan att jag har formellt mandat bjuder jag in Dej att vara en del av CTF:s nätverk och tjänsteforskningens resa in i framtiden. Att vara med och forma framtidens tjänsteforskning kan både inspirera många av er som läser denna artikel och göra forskningen mera relevant och av ännu bättre kvalitet. Välkommen att kontakta oss på CTF!