Blir skolan bättre av förändringsagenter?
2009-01-15I den aktuella debatten förs många gånger en ensidig bild av skolan fram som en krisverksamhet. Mer sällan beskrivs det systematiska utvecklingsarbete som utmärker många skolor och kommuner. Hur det arbetet fungerar och vad det har för betydelse för elevernas lärande tänker Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Karlstads universitet, ta reda på i en treårig studie.
Ulf Blossing startar nu i januari i år tillsammans med kommunerna i Årjäng, Järfälla och Hagfors projektet "Förändringsagenter i skolor - var finns de, vad gör de och vilken betydelse har de?" Kommunerna bidrar med sammanlagt en miljon kronor för att få fram kunskap om detta område.
- Den här studien handlar om de utvecklingspedagoger, lärledare och processledare som finns ute i landets skolor - de som jag har valt att jämställa med förändringsagenter. Syftet är att förstå hur de bland annat främjar att nya undervisningsmetoder används och hur det påverkar elevernas resultat, säger Ulf Blossing.
I studien kommer Ulf Blossing också att se på faktorer som vilken position förändringsagenter får i skolvärlden och hur de medverkar i beslutsprocesser. När det gäller utbildningsresultat kommer studien att ha fokus på matematikämnet.
- Matematikämnet har i flera utvärderingar varit föremål för kritik och förbättringsförslag. Därför pågår mycket utvecklingsarbete inom det ämnet och det är de processerna jag vill följa.