Beröring av barn på förskola ska studeras
2014-11-12Magnus Åberg, lektor i genusvetenskap på Karlstads universitet, deltar i forskningsprojektet "Beröring i förskolan, omsorg eller fara?”. Projektet får nu drygt fyra miljoner kronor från Vetenskapsrådet.
- Det är välbelagt att fysisk närhet och kontakt är viktigt för barns välbefinnande. Samtidigt pekar studier på att lärare kan dra sig för, eller känna oro kring, de fysiska aspekterna av arbetet. Vi är därför intresserade av hur förskollärare förbereds i utbildningen på de fysiska och kroppsliga aspekterna av arbetet, och hur det arbetas med dessa frågor i förskolorna.
Studien pågår under tre års tid. Bland annat ska enkätundersökningar och intervjuer göras med förskollärarstudenter, förskollärare och förskolechefer.
- Vi hoppas att vårt arbete kan bidra till att öka förskollärares känsla av trygghet i arbetet, och därigenom också barns välbefinnande, säger Magnus Åberg.
Leder projektet gör Maria Hedlin, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Från samma lärosäte medverkar även Caroline Johansson, lektor i psykologi.

