Bättre skola med dataspel?
2008-03-21Kan man utveckla skolan med datorns hjälp? Det tror Ulf Blossing, forskare i pedagogik vid Karlstads universitet, som gjort ett dataspel av sin doktorsavhandling.
- Dataspelet bygger på resultaten från min forskning om skolutveckling och ledarskap. Det finns strategier som har visat sig vara mer framgångsrika än andra. Syftet är att omvandla denna teoretiska kunskap till praktisk tillämpning, säger Ulf Blossing.
Dataspelet "I händelsernas centrum" är ett strategiprogram där man testar olika åtgärder för att utveckla och förbättra skolan. Det vänder sig i första hand till rektorer och andra som arbetar med utveckling i skolan.
Utgångspunkten är att du som spelare blivit anställd som rektor på en skola. Enligt en tidigare utvärdering behöver skolan utvecklas på en rad punkter. Du ska därför driva ett framgångsrikt förbättringsarbete från början till slut. Målet är nått när det nya inte längre är nytt utan en del av vardagen. Du får använda en arbetsdag i veckan under fem år samt får en miljon kronor i stöd.
Under spelets gång betygssätts alla dina åtgärder. Små ansikten agerar humörmätare, de är mer eller mindre glada och visar hur dina val går hem hos personalen. Lyckas du bra blir det löneförhöjning och tjänstebil. Går det riktigt illa är det risk för uppsägning samt rekommendationer om att börja studera litteratur om skolutveckling.
- Bedömningarna är gjorda på ett lite humoristiskt sätt. Det finns också en mer saklig bedömning. Min förhoppning är att sprida kunskap, praktiska idéer och att inspirera. Men man måste självklart utgå från förutsättningarna på den egna skolan. Det är först då man kan nå resultat.
Dataspelet " I händelsernas centrum" är ett samarbete med Myndigheten för skolutveckling och bygger på resultaten från Ulf Blossings doktorsavhandling "Praktiserad skolförbättring".