Barns synsätt i centrum för forskarskola
2009-09-23Nyligen var Karlstads universitet värd när den nationella forskarskolan för barndom, lärande och ämnesdidaktik (FoBa) anordnade internat. Doktorander från fem lärosäten träffades tillsammans med sina handledare. På programmet stod erfarenhetsutbyte, seminarier utifrån vetenskapliga artiklar, förläsning med hedersdoktor Allison James och en introduktion till spädbarnsrytmik.
Internaten är ett återkommande inslag i den nationella forskarskolan för barndom, lärande och ämnesdidaktik. Tanken är att skapa ett mervärde för doktorander och handledare. Träffarna ger erfarenhetsutbyte och ett nätverk i forskarvärlden. Tomas Saar är Karlstads universitets koordinator för forskarskolan.
- Det är viktigt att det förekommer forskning om små barn, de yngsta i vårt utbildningssystem. Förskolan är en viktig del i det systemet som lätt glöms bort.
I forskarskolan ingår universiteten i Karlstad, Göteborg och Linköping samt högskolorna i Malmö och Kristianstad. Forskarutbildningen är riktad mot förskolan och skolans yngre år. Under två dagar förra veckan träffades nio doktorander och deras handledare i Karlstad. Ett av inslagen var en föreläsning med Allison James, hedersdoktor vid Karlstads universitet.
- Allison James är betydelsefull för området eftersom hon på många sätt i sin forskning har pekat på vikten av att se på frågeställningar med barns synsätt. Många institutioner som rör barn byggs upp utifrån vuxnas tänkande, utan att hämta in barnens perspektiv.
Forskarskolans tre ben - barndom, lärande och ämnesdidaktik - lyfter fram olika perspektiv när det gäller synen på små barn. Det sistanämnda benet, ämnesdidaktik, har en något annorlunda innebörd än när man diskuterar området i högre stadier.
- Ämnesdidaktik för småbarn är förstås inte kemi, idrott eller tyska. Det handlar snarare om hur vi ska ordna våra institutioner, som förskolan, för barn för att de ska utveckla sina förmågor. Genom forskningen vill man undersöka villkoren för detta, säger Tomas Saar.