Barn och unga i medierna
2010-06-17Vårterminens journalistseminarium handlade helt om barn och unga i medierna. Besökarna fick bland annat lyssna till Kamratpostens chefredaktör och TV-programledaren Ola Lindholm. Han berättade om hur han i sitt yrke strävar efter att ge barnen större självkänsla.
Ola Lindholm, som är stolt chefredaktör på en av Sveriges största barn och ungdomstidningar, berättade om Kamratpostens policy. I huvudsak så handlar det om att alltid få barns självkänsla stärkt. Ett exempel på det är att Kamratposten aldrig tar in roliga historier med barns namn, för det kan göra att något barn känner sig kränkt. Ola Lindholm är även programledare för barn och ungdomsprogrammet Wild kids.
- Jag tog med mig synsättet om att även här stärka barnens självkänsla. Barnen ska få en lycklig tid i sitt liv och lära sig så mycket som möjligt. Då är det viktigt med påkostade och coola tävlingar, det är ett sätt för oss vuxna att visa barnen respekt, säger Ola Lindholm.
Ola Lindholm menar att anledingen till att Wild Kids är ett av de populäraste programmen på SVT är att det verkligen speglar känslor. Under föreläsningen visade han sekvenser från programmet som visade prov på det.
- Barn visar sina känslor hela tiden och det vill tittarna se, oavsett ålder, säger Ola Lindholm.
Det var många i publiken som fällde en tår efter att fått se en sekvens från Wild kids där barnen fick träffa sina föräldrar efter en lång tid.
Förutom Ola Lindholm deltog journalisten och medieforskaren Mike Jempson, Storbritannien, och medieforskaren Cecilia von Feilitzen som båda föreläste om forskning om barn och ungdomar i journalistiken. Radioproducenten Ylva Mårtens har mångårig erfarenhet av att intervjua barn och förmedlade praktiska råd kring hur medier kan och bör låta unga röster höras. Även Olof Risberg, psykolog och psykoterapeut inom Rädda Barnen, deltog och talade om hur utsatta barn kan uppleva kontakter med medierna.