Avidentifierade tentor - nu utvärderas försöket
2008-11-26Tre avdelningar på Karlstads universitet har under drygt ett år testat anonyma, avidentifierade tentor.
Tveksamt om det verkligen blir anonymt, tycker lärarna.
Viktigt med ökad rättssäkerhet, tycker Karlstad Studentkår.
Under läsåret 2007-2008 har flera utbildningar inom Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper deltagit i ett försök med avidentifierade tentor. Försöket har förlängts och pågår även nu under höstterminen 2008.
Det innebär att studenter som bland annat läser statsvetenskap, geografi och turism samt socialt arbete har lämnat in sina skriftliga tentor i skrivsal med bara ett nummer på, inte sitt namn. Lärarna har sedan rättat tentorna utan att veta vem som skrivit vilken. Först vid kursens slut, då slutbetyget ska sättas, har läraren fått veta vems tenta som var vems.
Hur anonymt är det?
Lena Fries, utbildningshandläggare, har utvärderat försöket och lämnat en rapport till universitetsledningen. Det kom fram att det finns både fördelar och nackdelar med avidentifierade tentor. Lärare och annan personal som medverkat i försöket säger att de ställer upp på avidentifierade tentor, ifall det är ett starkt önskemål från studenterna. Men alla är inte särskilt glada över tentor utan namn.
Den kanske viktigaste invändningen mot avidentiferade tentor är att lärarna ibland ganska lätt kan identifiera vem som skrivit vad ändå. Tentor utan namn kan därför ge en falsk känsla av anonymitet. Framförallt i mindre grupper kan det vara lätt för en lärare att koppla ihop en avidentifierad tenta med personen som skrivit; handstil och ordval kan ge besked om det är en man eller kvinna, yngre eller äldre student och om man har en annan etnisk bakgrund än svensk.
Lärarna tycker också att förhållandet mellan lärare och student ska präglas av öppenhet och att avidentifierade tentor går på tvärs mot detta. De lyfter också fram problemet med studenter som har särskilda förutsättningar, till exempel de som har dyslexi, och som man då inte lika lätt kan ta hänsyn till.
Rättvisare bedömning?
Studenterna har via Karlstad Studentkår uttryckt önskemål om att alla tentor, och även gärna hemuppgifter, ska göras utan att läraren vet vem som skrivit vad, förrän efter att bedömning och poäng är satta.
Avidentiferade tentor ger studenterna en ökad rättssäkerhet. Studenter behöver inte vara oroliga för att de blir orättvist bedömda om tentorna är anonyma. Studentkåren möter ibland studenter som tror att de kan få ett sämre betyg eftersom de tidigare framfört kritik mot läraren. Avidentiferade tentor skulle vara ett sätt att komma bort från detta, anser Studentkåren.
Studentenkät kommer
Den administrativa personalen har inte haft något stort merarbete med de avidentifierade tentorna. Men de anser att om försöket ska utvidgas till fler, eller alla, studenter, måste ett bra system för kodning av tentorna införas. Databassystemet Ladok, där alla studenter finns registrerade, tar fram ett administrativt stöd för att skapa koder till tentor våren 2009. Men det är ett stöd som först kan behöva anpassas och kompletteras för att passa Karlstads universitet.
Utredningen ska kompletteras med en enkät bland studenter som ingått i försöksverksamheten. Därefter ska rektor fatta beslut om hur universitetet ska göra i frågan.