Avhandling och samverkan väcker intresse på socialdepartementet
2012-10-29Den 24 oktober var Birgitta Svensson, doktorand i folkhälsovetenskap, inbjuden till socialdepartementet för att prata om sin kommande avhandling och om samverkansundervisning för socionomstudenter och lärarstudenter.
Varför blev du inbjuden till socialdepartementet?
- Jag fick inbjudan från departementet efter att jag i våras deltog vid en temadialog om Våld mot barn, som barn- och äldreminister Maria Larsson höll i. Det blev då tillfälle att beröra avhandlingen och även den samverkansundervisning som ges vid Karlstads universitet för socionomstudenter och lärarstudenter. En kort tid efter besöket fick jag förfrågan från departementet om att komma tillbaka och berätta mer ingående om avhandlingen och om samverkansundervisningen. Eftersom jag även arbetar vid Region Värmland som utvecklingsledare i en nationell utvecklingssatsning inom den sociala barnavården så kunde flera bollar knytas samman i diskussionen på departementet.
Vad handlar din avhandling om?
- Avhandlingen handlar om barn som riskerar att fara illa i sin hemmiljö - riskfaktorer och utmaningar i förebyggande strukturer. Avhandlingen bygger på två spår; Våld mot barn med långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning och Förskolan som upptäckare. Resultaten i de olika studierna pekar bland annat på behovet av att utveckla och konkretisera den selektiva nivån i förebyggande arbete, där det finns anledning att diskutera nuvarande organisering.
Hur ser du på fortsättningen?
- Det är såklart oerhört inspirerande att avhandlingen väcker intresse på nationell nivå redan innan den ens är klar, säger Birgitta Svensson. Departementet önskade fortsatt kontakt och det ser jag som ett positivt tecken. Behoven av att utveckla både undervisning och praktik inom området är stora och som jag ser det har ett universitet av Karlstads storlek goda möjligheter att tänka nytt och tvärprofessionellt.
Disputationen är planerad till våren 2013. År 2009 tilldelades Birgitta Svensson och Ulla-Britt Eriksson pedagogiskt stipendium för initiativet till samverkansundervisningen för socionomstudenter och lärarstudenter.

