Att tävla är en del av att vara musiker
2025-11-20Pianisten Sebastian Iivonen, går programmet konstnärlig master musiker vid Musikhögskolan Ingesund. Han har precis genomfört en semifinal i Solistpriset, Sveriges främsta solisttävling och Kungliga Musikaliska Akademiens största pris för yngre musiker som delas ut vartannat år.
– Jag är så nöjd och glad och för att jag fått vara med. Jag gjorde mitt bästa och var väl förberedd så jag är nöjd med min insats. Jag kunde njuta och spelade från hjärtat.
Hur är det att tävla i en sådan stor tävling?
– Det är alltid lite nerver inblandat, även om jag har genomfört stora tävlingar över hela
världen och har lite rutin. Att spela på konsert är något helt annat – då är publiken där och vill mitt bästa, men framför allt för att njuta av musiken. I en tävling är det däremot annorlunda, där blir man bedömd för varje ton man spelar på pianot. Vissa faktorer i just den här tävlingen gjorde mig mer nervös, ett exempel är att vi som pianister är väldigt beroende av att vi får testa flygeln i förväg men här fick vi inte möjlighet till det. Det gjorde mig lite nervös då jag fick börja med att känna av instrumentet i de första takterna i mitt första stycke samtidigt som jag blev bedömd. Vi pianister har ju av naturliga skäl svårt att ta med vårt eget instrument, men det var samma för alla medverkande och jag är en erfarenhet rikare.
Hur viktigt är det för en blivande musiker att delta i tävlingar?
– Det beror lite på vad man vill göra med sitt musicerande. Tävling och konkurrens är inget
som du som musiker kommer ifrån. Men när det kommer till sådana här tävlingar bör du fråga dig själv varför du sysslar med musik, vad är syftet? Skulle du vinna har du några år framför dig som solist. Dock bör du hela tiden vara noga med att du behåller ditt sätt att uttrycka dig som konstnär så att du inte sveps med i bara själva tävlandet, så att det inte plötsligt blir en sport. Du ska spela från hjärtat. Är du en musiker som sysslar med musik för konstens skull, kanske tävlingar inte är så relevanta. Men det är nyttigt att tävla, du utvecklas som musiker i förberedandet, genomförandet och så vidare. Och hela branschen är ju en enda stor tävling för att få jobb. Även framgångsrika solister måste hela tiden hitta sätt att hålla sig relevanta och up to date.
Att ha medverkan i stora tävlingar på sitt cv, är det något som spelar in när du sen söker jobb?
– Jo, som pianist är det svårt att få ett fast jobb, men för att få spela på konsertscener världen över är det klart en merit att man har deltagit i prestigefulla tävlingar. Det är ett erkännande och ett löfte om kvalitet, tävlingen är ett plus i kanten. Du kan vara duktig tekniskt, men kanske har det ingen betydelse om du inte förmedlar något till din publik, för det är de som är den mest avgörande juryn. Att se hur en artist uttrycker sig, och hur det berör en.
Då kommer vi in på vad en musiker bör förmedla, som åhörare vill du ju bli berörd.
– Innan du vinner någon annans hjärta behöver du först vinna ditt eget. Först då kan du förmedla känslor. En väldigt ung talangfull pianist som behärskar instrumentet kan ändå ha svårt att förmedla och beskriva känslor. Visst kan du beskriva och spegla det
genom musik efter att ha läst en bok eller sett en film, men du kanske inte har upplevt det i ditt eget liv än, eller kanske på ett djupare plan förstått litteratur eller annan konst du tagit del av. Det är först med egna upplevelser och egna intryck du förstår ännu mer vad det handlar om och kan förmedla känslan på ett djupare plan.
Hur förbereder du dig för en tävling?
– Jag övar väldigt mycket, analyserar noterna för de stycken jag ska spela. Inte minst de snabba delarna vilka är fysiskt och tekniskt mer krävande. Muskelminnet är väldigt viktigt, men också det minnet som släpper först då man är nervös eftersom kroppen helt plötsligt upplevs annorlunda. Jag skulle vilja beräkna att ca. fyrtio procent av mina förberedelser sker vid instrumentet, resten är mental förberedelse och det är det största arbetet. När vi blir nervösa påverkas vi fysiskt, vi fryser, vi spänner oss och så vidare.
Hur många stycken brukar det handla om som du repeterar in?
– Du ska normalt ha förberett 2-3 timmar inrepeterade stycken, hur mycket du får spela beror ju på hur långt i tävlingen du går. I Solistpriset spelade jag personligen stycken av fem olika kompositörer och jag spelade totalt sju stycken i mindre format och spelade totalt i 20 minuter.
Du har vid en tidigare intervju sagt att det är viktigt att ha mycket repertoar i fingrarna, hur
många stycken har du inrepeterade?
– Totalt är det svårt att veta hur många stycken jag har i huvudet men om jag får noter framför mig dröjer det inte länge innan stycket kommer tillbaka i huvudet. Men när jag förbereder mig för tävling bör jag som sagt ha 2-3 timmar frisk och färsk musik i
fingrarna. Detta utöver kammarmusik.
Någon mer tävling på sikt?
– Under 2026 planerar jag för några stora internationella tävlingar men den största är George Enescu International Competition 2026 i Bukarest, Rumänien i september som det är ansökningar till under våren. Det finns också några intressanta tävlingar under
sommaren, jag får se vad jag hinner med.
Tar du examen till våren? Hur ser framtidsplanerna ut?
– Musikhögskolan Ingesund har stor betydelse för mig och egentligen vill jag inte lämna. Jag älskar min professor Julia Mustonen Dahlkvist väldigt mycket och Ingesund har alla resurser för att utbilda blivande musiker. Jag kommer nog gå någon fristående kurs till hösten, förmodligen kursen Artistdiplom. Men min bas kommer förmodligen vara i min hemstad Stockholm där jag driver en konsertserie tillsammans med en vän John Nalan. På sikt kommer att utgå därifrån som frilansmusiker och spela med olika orkestrar runt om i landet.