Att se förändringsbehov
2010-07-08- Det finns en ganska begränsad syn på vad en innovation är för något. Jag menar att det lika gärna kan vara en synvända som en ny vara eller tjänst, säger Cecilia Nahnfeldt.
Cecilia Nahnfeldt är lektor i religionsvetenskap och har genom sin forskning fått uppleva det svenska innovationssystemet, mött det som forskare inom humaniora och med ett synsätt, snarare än en produkt, som innovation.
Ger nya tankesätt
- Den stora nyttan med innovationer eller synvändor inom det humanistiska fältet är att de bryter upp stelnande samhällsstrukturer och gör det föränderligt. Vi ger förutsättningar att tänka annorlunda, reflektera över samhället, dess förändringar och hur det skulle kunna se ut. Enligt mig är det grunden i all innovation - att se förändringsbehoven, säger Cecilia Nahnfeldt.
Kvalitetsmärkning på nytt sätt
Som religionsvetare och forskare inom tros- och livsåskådningsfrågor har Cecila Nahnfeldts forskning bland annat handlat om hur man kan skapa balans i livet. Arbetet tar tid från familjelivet - och tvärtom. Att uppnå den där balansen mellan karriär och tid för nära och kära verkar svårt. I projektet Jämväxt, som drivs av Centrum för genusforskning vid Karlstads universitet, har hon och hennes kollegors forskning utvecklats till en företagsidé. Cecilia Nahnfeldt har de senaste åren arbetar med att förverkliga idén och bland annat att patentskydda den. Idén är att genom en märkning kvalitetssäkra att företag arbetar strukturerat med frågor om balans i livet. Grunden för märkningen har arbetats fram tillsammans med näringsliv och organisationer i Värmland.
- Det är skillnad på innovationer inom humaniora/samhällsvetenskap och exempelvis naturvetenskaplig forskning. Mitt material handlar om nya perspektiv, vinklar och problemhantering bland mänskliga gemenskaper. Innovationen uppstår i relation och kommunikation med andra.
Via inkubatorverksamhet knoppas nu en del av forskningsprojektet av och ska finna en väg ut på marknaden. Märkningen kommer att vara baserad på alla erfarenheter från samarbetet med det värmländska näringslivet.
Forskare och näringsliv
- Projektet startade med att vi som forskare och samarbetspartners från näringslivet samlades runt ett gemensamt problem; hur kan vi arbeta systematiskt med balans i livet. Men vi hade olika syften med att lösa problemet. Och det tror jag är viktigt att acceptera som forskare när man söker ny kunskap i samverkan med andra. Vi har olika syften, men det går att skapa fungerande samarbeten.
Cecilia Nahnfeldt poängterar att även humanistisk forskning föder innovationer och att samverkan med andra parter är en bra grogrund för det.
- Vår teoretiska kunskap får ett mervärde när det omsätts i praktik. Ett plus ett blir tre. Det ger samhällsnytta, men kanske inte alltid som ekonomisk tillväxt. Samhällsnyttan kan lika gärna bestå av exempelvis ett mer socialt hållbart samhälle.