Att lära sig lösa problem
2007-05-31Arbetsledare med kompetens att lösa komplexa frågor inom den egna organisationen. Oavsett vilket problemet är. Det är vad arbetsformen aktionslärande kan ge. Det menar Gunilla Ericsson som på fredag lägger fram sin licentiatuppsats i pedagogik vid Karlstads universitet. I studien beskriver hon hur hon under två års tid lett 40 chefer från två kommunala förvaltningar genom en utbildning, samtidigt som hon systematiskt studerat hur själva processen gått till.
-Aktionslärande är ingen färdig modell för hur ett problem kan lösas utan det är en metod, som visat sig mycket användbar vid komplexa frågor inom exempelvis organisationer. Det viktiga är att förstå att det är organisationen själv som har svaren och att deltagarna tillsammans kan komma fram till dem, säger Gunilla Ericsson.
En kommun hade ambitionen att minska sjukskrivningstalet inom två av sina förvaltningar. Det var ett problem som inte hade någon enkel lösning. Kommunen valde då att låta cheferna delta i en utbildning i aktionslärande. Uppdraget att leda utbildningen gick till Gunilla Ericsson vid Karlstads universitet och målet var att minska sjukskrivningstalen. Fyrtio chefer deltog i arbetet under två års tid.
Deltagarna menar att de lärt sig en metod att ta sig an olika komplexa frågor som inte har någon given lösning. Och det viktiga är att de nu sett att det är organisationen själv som har svaren och de har lärt sig hur man tillsammans kan komma fram till dem. Det visade sig att en del var måttligt roade i början eftersom de tyckte att utbildningen saknade struktur och innehåll, men att de blev alltmer engagerade allt eftersom tiden gick.
Aktionslärande är ett arbetssätt, en metod som innebär att man lär sig genom att samtidigt göra. Deltagarna påverkar innehåll och form genom att deras egen aktivitet i de egna verksamheterna styr vad som händer i utbildningen. Målsättningen ska vara känd, men vägen dit okänd när arbetet startar. Det som krävs är att man arbetar tillsammans, över tid mot en målsättning och under ledning av en processledare. Begreppet aktionslärande har funnits sedan 60-talet, men det är först nu som någon systematiskt studerat hela processen.
- Aktionslärande är en arbetsform som kan ge medarbetare ansvar och initiativ i kvalitets- och förbättringsarbete och där alla gemensamt bidrar till ett organisatoriskt lärande.
-För att klara en sån här utbildning bör man ha en viss grundtrygghet i sig själv. Man måste ha en vilja till förändring, eftersom man inte vet vad som händer och man kan bli ifrågasatt efter vägen, säger Gunilla Ericsson.
Som processledare var det Gunilla Ericssons jobb att se till att det arbete cheferna gjorde utfördes på ett bra sätt. Hennes roll var att ge dem verktyg i form av kunskap om hur man gör vissa saker, såsom undersökningar och analyser, att dra slutsatser och komma fram till förslag på lösningar. Meningen är att processledaren ska bli överflödig till slut och att cheferna själva kan använda arbetssättet i sin vardag.
Samtidigt som Gunilla Ericsson ledde utbildningen forskade hon på projektet och har därför hela tiden haft två roller. Den ena som processledare i arbetet med att leda gruppen framåt. Den andra att som forskare systematiskt studera vad som egentligen hände i gruppen och i hennes eget processledarskap.
Uppsatsen är en beskrivning av själva processen. Hur gick det till? Resultaten som presenteras är användbara för den som ska delta i en grupp och jobba efter den här metoden, men också för den som är satt att leda en sådan här process.
Licentiatseminarium
På fredag den 1 juni lägger Gunilla Ericsson fram sin licentiatuppsats i ämnet pedagogik ”Ledares aktionslärande - att styra och följa lärandeprocesser i arbetslivet” vid ett seminarium på Karlstads universitet, kl 13.15 i sal 1B 309.