Årets marknadsföringskampanj är igång
2012-02-24I årets marknadsföringskampanj återkommer temat "Förändra framtiden". Det primära målet är att öka kännedomen om Karlstads universitet bland ungdomar och i fokus står tidigare studenter vid Karlstads universitet.
Förra veckan gick startskottet för kampanjen. Under våren kommer Karlstads universitet att synas och höras i tv, på stortavlor, på internet, i radio och på Spotify. Olika alumner (tidigare studenter) och deras utbildningar lyftas fram centralt i kampanjen.
- Vi är väldigt nöjda med årets kampanj och arbetssätt så här långt. Vi tog det bästa av förra året och förädlade det ytterligare. Vi har skapat ett uttryckssätt som i vår marknadsundersökning tagits emot mycket bra av presumtiva studenter, säger Arvid Dahlgren, biträdande kommunikationschef.
Ökad igenkänning
Kännedomen om Karlstads universitet har ökat kontinuerligt de senaste åren. Det är något som ska utvecklas ytterligare.
- Ett av målen med marknadsföringsarbetet är att vi ska öka kännedomen om Karlstads universitet bland ungdomar i åldersgruppen 16-24 till över nuvarande 33 procent, säger kommunikationschef Joachim Gustafssson. Om ungdomarna inte känner till oss är vi heller inget alternativ. I universitetets kommunikationsstrategi har vi också ställt upp målet att öka andelen förstahandsansökningar jämfört med förra året.
- Vi har arbetat med att göra kampanjen än mer strategiskt rätt och låter de olika medierna jobba tillsammans för att driva kampanjen framåt under hela perioden, från 15 februari till 15 april, säger Arvid Dahlgren. Samspelet med fakulteterna har också fungerat bra och vi tycker att vi lyckats samordna de centrala insatserna med varje utbildnings marknadsföringsbehov på ett bra sätt.
Ny kampanjsajt
Till årets kampanj finns också sajten Framtidsguiden kopplad. Där kan man göra ett enklare karriärtest om man känner sig vilse inför sina framtidsval. Man kan också guidas runt på universitetet av den nya maskoten Stu Dent, läsa studentbloggar, lära sig om alumnerna som ingår i kampanjen och mycket mer.
Under kampanjen pågår även en rad andra aktiviteter så som gymnasieresor där universitetets studentambassadörer och studievägledare besöker gymnasieskolor samt våra egna Informationsdagar under vecka 10.
- Det är också otroligt viktigt att hela tiden bibehålla den relation vi skapar. Vi har till exempel under flera år skickat ut nyhetsbrevet NxtKau till de som har ansökt till Karlstads universitet. Det har fungerat bra men vi ska inför vårens ansökningsomgång se över formerna för detta och bli ännu bättre.
Se årets reklamfilmer med Dilsa Demirbag-Sten och Joakim Bank.



