Årets kampanj handlar om mod
2014-03-13I veckan lanserade Karlstads universitet sin marknadsföringskampanj mot blivande studenter. Fram till sista ansökningsdagen den 15 april syns universitetet i medierna. Arvid Dahlgren, enhetschef på marknadsenheten, berättar om kampanjen.
- Alla människor har en egen berättelse med sig och någonting de vill uppnå. Vi vet också att det krävs mod i olika former för att uppnå sina drömmar och till exempel börja studera. Med kampanjen Du har det i dig vill Karlstads universitet engagera blivande studenter och få dem att ta steget till högre studier.
Flera blivande studenter är de första i sin familj eller släkt att studera. Andra måste flytta och några tycker det jobbigt att prata inför folk eller knyta nya kontakter. Arvid menar att alla dessa situationer kräver mod att våga utmana sig själv.
Förutom människors berättelse och mål har universitetets vision, att utmana det etablerade och utforska det okända, varit en inspirationskälla i arbetet.
Internet och tv
Kampanjen riktar sig framförallt till blivande studenter i mellersta Sverige och syns i huvudsak på internet och i tv, baserat på 16–24-åringars medievanor. På internet är kampanjen redan igång och den lokala TV4-reklamen syns 1-15 april.
På kampanjsidan duhardetidig.se berättar Maja, David och Caroline sin historia. Besökare kan ladda upp en egen film och tävla om en kamera, göra ett personlighetstest och dela sin ”bucketlist”, en lista med saker de vill göra innan sista ansökningsdagen den 15 april. Det går även att läsa om universitetets utbildningar och ta del av intervjuer med tidigare och nuvarande studenter.
- Vi vill engagera de blivande studenterna i kampanjen, så det hjälper oss att sprida budskapet. Därför satsar vi mycket på sociala medier och våra egna sidor på Facebook, Youtube, Instagram och Twitter, förklarar Arvid.
Kampanjen är slutspurten på en lång rad aktiviteter som skett under hösten och våren, så som mässor, informationsdagar och gymnasieresor.
Se filmerna på kampanjsidan.

