Är det bara att googla?
2007-11-30Hur ska lärare förhålla sig till den teknik och den verklighet som elever och studenter använder sig av idag? Vad finns det för arbetsformer i framtidens digitala lärmiljöer? Detta var några av frågorna som diskuterades under en inspirerande dag om informations- och kommunikationsteknik, IKT, vid Karlstads univeristet.
Den IKT-pedagogiska dagen hade rubriken "Nätets infödda - våra elever och studenter". Förmiddagen inleddes med föredrag om nätkulturer och kompetenser av Elza Dunkels, från institutionen för interaktiva medier och lärande vid Umeå universitet. Föreläsningen behandlade ungas tekniska och digitala vardag. Elza Dunkels menar att kunskap om unga och nätet måste sättas i ett sammanhang.
- Det pågår ett lärande framför datorerna. Många unga förvärvar sin egen kunskap och det är sällan vuxna är med i lärprocessen.
På eftermiddagen erbjöds fyra parallella seminarier om informationskompetens, nya examinationsformer, upphovsrätt och plagiering samt framtidens IT och lärande. Att ha kunskap om ungas lärande och dataanvändning är viktigt för att kunna göra adekvata val av tekniker och medier när utbildningar ska skapas.
- Att hantera datorer, mobiltelefoner, digitalkameror kan ses som en självklarhet. Men hur kan tekniken användas i utbildningen för att göra den mer flexibel och samtidigt behålla kvaliteten? Detta problematiserade Isak Benyamine, doktorand i didaktik vid Lärarhögskolan i Stockholm, och en av eftermiddagens föreläsare.
Dagen, som vände sig både till personal på universitetet samt lärare och IT-pedagoger i kommunerna, lockade cirka 75 deltagare. En av dem var Anders Tärnbrant, gymnasielärare på Tingvallagymnasiet i Karlstad, som var positiv till hela dagen.
- Jag fick många nya idéer och en hel del information som vände upp och ned på allt, erkänner han. Det är många frågor att ta hem och fundera kring. Vad ska vi bedöma? Och hur ska vi använda den nya tekniken? Det är ett nytt samhälle som ska fram. Men mötet mellan lärare och elev måste alltid finnas, det kan inte tekniken ersätta helt, säger Anders Tärnbrant.
Eva Hallonsten, rektor vid Tingvallagymnasiet, var också nöjd och betonade att lärare är duktiga idag och de måste finnas med i lärprocessen.
Den IKT-pedagogiska dagen arrangerades av Lärstöd vid Universitetsbiblioteket, inom ramen för ett PentaPlus-samarbete. I vår planeras en uppföljning.