Anslagstavlan i ny skepnad
2004-09-07Den 7 september 2004 fick Studentnätets anslagstavla en delvis ny kostym. Bland annat har antalet kategorier ökat och förbättrats och du har numera själv möjligheten att redigera och ta bort dina egna anslag.
Sedan Studentnätet lanserades hösten 2002 har anslagstavlan funnits med som tjänst. Under åren som gått har användandet av tjänsten stadigt ökat. Detta har medfört att en del förbättringar nu tillkommit. Nedan följer en beskrivning av vad som är nytt och vad som är förändrat gentemot den tidigare versionen.
Den utvecklade Anslagstavlan kräver att du loggar in till Min sida för att sätta upp anslag. Detta gör det också möjligt för dig att själv redigera och/eller ta bort dina egna anslag. Något som många av er har efterfrågat.
Så här gör du: Logga in på Min sida. Detta gör du från Studentnätets startsida eller genom att klicka på "sätt upp anslag" så kommer du automatiskt till inloggningen. Väl därinne finns ett fält för anslagstavlan i högerspalten. I detta fält ser du dina egna anslag och därifrån kan du lägga upp nya anslag eller redigera de tidigare anslag som du satt upp. Det krävs dock ingen inloggning att läsa anslagen på Anslagstavlan.
Den ökade andelen anslag har även medfört att en förändrad kategorisering sett dagens ljus. I denna nya version finns därför sex huvudkategorier: Köpes, säljes, bytes, uthyres, övrigt samt samåkning. Under dessa finns ett antal underkategorier som till exempel kurslitteratur, bostad elektronik med flera. När du lägger in ett nytt anslag väljer du under vilken huvudkategori samt underkategori du vill att ditt anslag ska ligga. Tänk på att ju bättre du själv kategoriserar ditt anslag, desto lättare är det för läsarna att hitta det.
På anslagstavlan visas sedan anslagen på var sin sida för varje huvudrubrik. Därunder kan du själv filtrera på den underkategori du är intresserad av. Förvalt visningsläge är "Alla anslag".
Har du inte hämtat ut dina användaruppgifter så gör du detta i bibliotekets datasupport. Min sida använder sig av samma användaruppgifter som till exempel datorarbetsplatserna i biblioteket, webbmail och Studentnätets Forum.