Annorlunda tenta utanför Aula Magna
2009-09-22Prov och tentor kan genomföras på olika sätt. Utrymmet utanför Aula Magna med Lars Lerins tavlor av ödsliga kalhyggen har fungerat som samlingsplats i många sammanhang. Men utrymmet har knappast använts som tentasal tidigare. Inte förrän kursen "Småbarnspedagogik - kreativt meningsskapande" hade närträff för distansstudenter.
Några nervösa skratt och mumlande diskussioner hörs i stenkorridoren utanför Aula Magna. I det starka förmiddagsljuset försöker grupper av campusstudenter gestalta olika centrala begrepp för småbarnspedagogik. Med hjälp av gester och rörelser förmedlas begreppen till studiegrupper av distansstudenter. Grupperna går runt med papper och penna i händerna, samtalar lågt med varandra och ser ut att ganska väl lyckas klura ut hur gester och rörelser ska tydas. Så går det till när en salstenta ersätt med en gestaltande promenad.
Caroline Bertheussen läser femte terminen på förskollärarprogrammet. Hon är en av distansstudenterna som gått den gestaltande promenaden.
- Jag tycker inte om salstentor utan tror att man lär sig bättre med andra former. Då får man tänka till lite mer.
Lousie Andersson, som ingår i samma studiegrupp som Caroline, fortsätter:
- Det är bra att samtala om olika frågor. Det utbytet är bra eftersom det alltid finns olika sätt att se på en fråga.
Den gestaltande promenaden är en del av examinationen i kursen småbarnspedagogik. Tanken, menar kursansvarig Inga-Lill Emilsson, är att visa hur prov och tentor kan genomföras på olika sätt.
- Jag hoppas att studenterna får riktigt roligt och att det blir en upplevelse som de aldrig ska glömma. Senare under veckan kommer studenterna även att lämna in en individuell skriftlig uppgift.



