Alla gör TV
2015-04-30Vårens Anderseminarium i journalistik på Karlstads universitet hade temat den rörliga journalistiken. Åsa Edlund Jönsson, utvecklingschef på SVT Sport, var en av föredragshållarna.
Åsa Edlund Jönsson har jobbat på SVT i många år, bland annat med valsatsningar, OS och sport. Som projektledare för SVT:s valsatsning förra året var uppdraget att nå ut till alla röstberättigade.
- Vi bestämde oss för att jobba med traditionell TV, webben och sociala medier. Ett par kända profiler på Youtube fick göra filmklipp om politiska frågor som riktade sig till ungdomar, bland annat om betyg. De fick stort genomslag i sociala medier. Vi gjorde också ett klipp med Henrik Dorsin som blev det fjärde mest sedda tv-klippet på nätet förra året.
Åsa Edlund Jönsson beskrev också utmaningen i att många tidningar har börjat producera dokumentärer, något som SVT alltid har varit bra på och uppskattade för. Oavsett om satsningen SVT Flow inte fortsätter menar hon att det lärde SVT att tänka om.
- Vi fick tänka nytt kring hur man gör TV för en digital plattform. Den här typen av TV har en helt annan ton, det är mer personligt, nära och varmt. Det tilltalet tror jag kommer synas ännu mer i nyhetsprogram och andra typer av program där det inte har synts innan.
Learning by doing
Linda Solum, nyhetschef på Dalarnas Tidningar och producent för deras TV-satsningar berättade om tidningens uppstart av webb-TV. Ett av de tidiga försöken med webb-TV var en debatt om förändringarna i busstidtabellerna i Dalarna där medborgare fick ställa de ansvariga till svars.
- Vi insåg att vi inte längre bestämmer vad som är viktigt för människorna i Dalarna att läsa om, det gör människorna själva.
Nu jobbar Dalarnas Tidningar bland annat med en Facebookgrupp som diskuterar vad de vill läsa om i tidningen och tycker att journalisterna ska bevaka. Man har också gjort flera TV-sändningar live och producerat en uppskattad dokumentär om Sanna Kallur med titeln Häckdjävulen.
Andra talare under Anderseminariet var Kate Kartveit, lektor i TV-journalistik vid Danmarks Medie- og Journalisthøjskole med 20 års erfarenhet från norska NRK, Dagens Nyheters journalist Viktor Barth-Kron och Eva Åberg, vd på mediekonsultföretaget Audiendo. Moderator för seminariet var Malin Kling Uddgren på Sveriges Radio P4 Värmland.
Anderseminarierna i journalistik arrangeras av Karlstads universitet tillsammans med Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforskning.