Affärsutveckling i miljöns namn
2003-12-08Visst går det att få miljöhänsyn att bli en viktig del av företagets affärsutveckling. Det visar Helén Williams, lärare i miljöteknik vid Karlstads universitet.
Tillsammans med Region Värmland har hon tagit initiativ till ett projekt där företagare i länet lär sig att koppla ihop miljötänkande och affärsutveckling. Bakgrunden finns i såväl Miljöaktion Värmland som i direktiv från regeringen. Via Nutek, Verket för näringslivsutveckling, och Vinnova, Verket för innovationssystem, kommer förslag på miljödriven näringslivsutveckling och teknikutveckling. I arbetet med dessa strategier har två representanter från Värmland deltagit: Helén Williams och Jonas Lagneryd från Region Värmland.
– Det är viktigt för värmländska företag att vara med i utvecklingen med miljösatsningar som ger bättre affärsmöjligheter i framtiden, säger Helén Williams.
Tolv små och medelstora företag i Värmland och Dalsland, bland andra Nordic Husbilar AB i Kristinehamn och Klässbols Linneväveri utanför Arvika, deltar i projektet under hennes ledning.
Företagarna träffas i grupp och tar del av inbjudna experters kunskap och diskuterar möjliga lösningar och utvecklingsplaner för det egna företaget. Projektet finansieras av Nutek.
– Det har nu fattats beslut om en ny projektomgång 2004 tillsammans med Naturresurscentrum Dalarna. Pengarna denna gång kommer från länsstyrelsen och EU och det finns möjlighet för fler företag att komma med i denna omgång.