557 studenter om universitetets coronainformation
2021-06-30I mer än ett år har universitetets studenter på olika sätt fått information om vad som gäller vid Karlstads universitet under coronapandemin. Vad tycker studenterna? Når informationen fram, vilka kanaler används mest och uppfattas universitetets information som trovärdig? Från 19 till 31 maj kunde studenterna svara i en enkät, som låg tillgänglig i Canvas. 557 valde att svara och signalen är tydlig: det funkar.
Webbplatsen kau.se är den informationskälla som flest (409) har angett, följt av Canvas (321) och lärare (143). Även studiekompisar och de nationella webbplatserna 1177.se, krisinformation och folkhälsomyndigheten anges som viktiga informationskällor. I de öppna svarsalternativen kopplade till frågan, anges även skyltmaterial på universitetet, administratörer samt mejl.
Av de 557 som svarade anger 446 studenter ett värde mellan 4 till 6 (skala 1-6, där 6 är instämmer helt och 1 instämmer inte alls) vid påståendet ”Jag får den information som jag behöver för mina studier”. Det innebär att 80,5 procent av de som svarade anser att de har fått nödvändig information för sina studier under våren, med koppling till pandemin. Vid påståendet ”Jag har förtroende för informationen från Karlstads universitet” angav 86,5 procent ett värde mellan 4 och 6 (skala 1-6, där 6 är instämmer helt och 1 instämmer inte alls). Slutsatsen är att informationen når fram och att universitetet har hög trovärdighet.
- Trots att resultatet inte kan överföras till alla studenter, tror vi att enkäten hade fångat upp signaler om det funnits stora problem i informationsflödet. Pandemin är en stor och komplex utmaning för hela samhället, inte minst vad gäller all information som måste nå ut. Vi är glada över att få godkänt av studenterna och fortsätter att förbättra där det behövs, säger kommunikationschef Marie Rosenlind Nordensson.
Kommentarerna i enkätens öppna del speglar komplexiteten under coronapandemin, som både universitetet och samhället i stort lever med. En del studenter upplever att de fått motstridig information i universitetets olika kanaler, andra att den varit tydlig och att lärare har haft svar på de flesta frågorna. Någon menar att informationen varit sen, otydlig och bristande, medan en annan att informationen varit bra, med tydliga uppdateringar och bra anpassningar av undervisningen. För en del studenter har distansstudier inneburit praktiska fördelar, medan andra märker av bristen på fysiska träffar med studiekompisarna och tillgången till den studiemiljö som universitetet normalt erbjuder. Ett tydligt mönster är att samstämmig och tydlig information, både skriftlig och muntlig, är en stark kombination som skapar trygghet och trovärdighet.