2,9 miljoner till forskning om tjänsteutveckling
2006-12-11Mellan 40 och 70 procent av alla nya produkter och tjänster som lanseras misslyckas. För att försöka komma till rätta med problemet ska nu CTF - Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet undersöka hur kunden eller användaren tidigt och ingående kan vara involverad i utvecklingsprocesser.
Ny informations- och kommunikationsteknik gör det möjligt att få med kunden i företags utvecklingsarbete på ett helt annat sätt än vad som tidigare varit möjligt. Projektet som går under namnet "IKT-baserade metoder och arbetssätt" är finansierat av Vinnova. Projektledare är Bo Edvardsson, professor och föreståndare för CTF.
Projektet löper under två och ett halvt år och syftar till att identifiera, utvärdera, utveckla och testa nya IKT-baserade metoder för kundundersökning. Resultaten ska sedan jämföras med de mer traditionella metoderna.
Forskningsprojektet är ett samarbete mellan CTF och Hälsoteknikalliansen i Halland, SIS - Swedish Standards Institute, Storstockholms lokaltrafik AB och Telia Sonera. Fyra tjänsteforskare från företagsekonomi, psykologi och ingenjörsvetenskap deltar.