13 miljoner till Karlstadsforskare
2009-11-06Beskeden i Vetenskapskapsrådets stora utlysning har kommit. Och forskare från Karlstads universitet har fått sammanlagt drygt 13 miljoner kronor. Störst var utdelningen för Avdelningen för fysik och elektroteknik. Forskare från avdelningen har fått sammanlagt 5,6 miljoner till tre olika projekt.
- Vetenskapsrådets utdelning visar att de sätter värde på vår grundforskning som ger resultat på sikt. Det här är lite grand av en triumf för oss inom fysik och elektroteknik på Karlstads universitet, säger Claes Uggla, professor i teoretisk fysik. Ta Einsteins forskning kring relativitetsteorin som exempelvis ligger till grund för GPS system. Den gav ekonomisk nytta för en mångmiljardindustri som flyget först efter 90 år.
Hans treåriga projekt "Allmän relativitetsteori och kvantkosmologi" är en av de som fått pengar från Vetenskapsrådet. Nyligen har hans forskarteam lyckats beskriva vad Einsteins teori säger om vad som i allmänhet sker då rum och tid upphör. Nu får han drygt 1,7 miljoner för att forska vidare kring sökandet av vad rum och tid egentligen är.
De övriga som fått bidrag på Karlstads universitet är Alexander Bobylev, professor i matematik, som får 1,2 miljoner kronor i tre år, till forskning om "Matematiska problem och metoder i ickelinjär kinetisk teori". Projektet rör matematiska problem från kinetisk teori . Man hoppas bland annat på att bidra till att finna en väg ut ur den nuvarande globala krisen och att konstruera effektiva metoder för datorsimulation av kollisionsprocesser i reella gaser och plasman.
Lars Johansson, professor i fysik, får 2,1 miljon kronor till projektet "Långdimensionella ytstrukturer och molekylära lager på halvledare".
Jürgen Fuchs, professor i fysik, får 1,7 miljoner kronor för att under tre år forska i projektet "Konform kvantfältteori". Nyttan av denna forskning är primärt framsteg inom den teoretiska kunskapen om naturens grundläggande uppbyggnad. På en mer konkret nivå förväntas projektet leda till en mer allmängiltig och bättre strukturerad formulering och förståelse av vissa aspekter av strängteorin, samt intressanta resultat inom ren matematik.
Kenneth Nordgren, dekan för Lärarutbildningen, har, tillsammans med forskare från Umeå universitet och Malmö högskola, fått närmare 4 miljoner för ett treårigt forskningsprojektet, "Historieundervisningens processer i det mångkulturella samhället". Kenneth Nordgren är projektets huvudsökande och ska undersöka vilka undervisningsstrategier lärare utvecklar i sin tolkning av läroplanen.
- Skolorna blir allt mer mångkulturella och det påverkar undervisningen. Men den forskning som finns tyder på att lärare och läroboksförfattare har ganska svårt att utifrån detta utveckla undervisningen. Det är mycket roligt att Vetenskapsrådet satsar på den ämnesdidaktiska forskningen. Det här ämnet är en fortsättning på min avhandling.
Även filmvetaren och docenten John Sundholm har beviljats medel. Projektet har namnet "De mindre filmkulturernas kulturpolitik: Filmverkstan 1973 - 2001" och har fått nästan 2,5 miljoner kronor över tre år. Det drivs tillsammans med docent Lars Gustaf Andersson från Lunds universitet, som är värdhögskola. Projektet är en fortsättning på ett tidigare projekt om svensk experimentfilm.