Ny teknik som underlättar vid användning av en diskmaskin
Du som läser detta gör det förmodligen via en smarttelefon, Ipad eller en dator. Är du gammal nog så minns du tiden då en mobiltelefon endast hade funktioner som att ringa samtal eller skicka sms. Nu för tiden är det en självklarhet att mobilen är uppkopplad till internet, men hur skulle det se ut om även din diskmaskin var uppkopplad till internet?

Vår tids stora teknologiska kapplöpning stavas Sakernas Internet, eller Internet of Things som det heter på engelska. Sakernas Internet går kort ut på att varje pryl som har en start- eller påknapp kopplas upp till internet. Det kan exempelvis vara en kyl som med installerade sensorer och kamera kan berätta för dig i realtid vad som finns inuti din kyl. När du sedan är i affären efter en lång arbetsdag och har glömt bort vad du ska handla; då kan du enkelt via en app se vad som finns inuti kylen och handla det som saknas. En annan sak skulle vara att koppla upp din värmepanna till internet. Sätt dig in i följande scenario; det är en kall vinterdag och du är på väg hem, går in på en app och ser att det endast är 16 grader i hemmet. Du ändrar temperaturen till 23 grader med ett knapptryck, och vips så har du en varm boning att komma hem till.
Ovan nämnda exempel är bara några av många exempel där man enkelt kan förstå mervärdet av en uppkopplad pryl. Men var ligger mervärdet för användaren av att ha en uppkopplad diskmaskin? Det är med denna frågeställning som detta projekt har arbetat med.
Genom att använda sig av tjänstedesignsmetodik så har kunskaper och insikter fåtts i hur användare upplever olika situationer relaterat till en diskmaskin. En uppkopplad diskmaskin skulle enligt denna studie ge mervärde för användaren genom att:
Genom en app tala om för användaren när någonting i diskmaskinen behöver rengöras, när någonting behöver fyllas på (exempelvis spolglans eller salt), men framför allt ge felmeddelanden i klartext med tydliga instruktioner och rekommendationer på hur man kan åtgärda uppstådda problem. Genom att göra användaren medveten om vad som är fel innan första kontakt med service-verkstad, kan mycket tid tjänas och ens vardag kan snart återgå till det normala.
