Värmlands län tvåa i landet
2010-11-17Enligt Skolverkets mätningar har fler värmländska elever i årskurs 9 nått sina mål i matematik läsåret 2009/2010. Just ämnet matematik har tidigare varit ett problemämne där betygssnittet varit lågt på högstadiet och så även på gymnasienivå.
För att komma till rätta med detta har Karlstads universitet genom Regionalt utvecklingscentrum, RUC, i nära samarbete med Värmlands kommuner drivit en kompetensutvecklande utbildning."Elevens lärande i matematik" för lärare från förskola till gymnasieskola har pågått under tre år. Utbildningen som varit ettårig har kunnat ta emot 240 lärare varje år. Men man skulle kunnat utbilda många fler eftersom intresset varit stort.
- Det här fina resultatet är en mycket god nyhet för oss, säger Stefan Löfwall, som varit projektledare för utbildningen och också är universitetsadjunkt vid Karlstads universitet samt lärarrepresentant i Lärarutbildningsnämnden. Vi har arbetat så intensivt med detta i flera år och vi tror att alla inblandade har bidragit till det här goda resultatet. Vårt mål har varit att skapa mer förståelse för matematiken för varje elev. Även om vi inte längre erbjuder just den här utbildningen har många kommuner fortsatt på den inslagna vägen med bland annat matematikverkstäder på hemmaplan. Vi på Karlstads universitet följer också upp med fortsatt handledning, Learning Study, där vi åker ut i en del kommuner och handleder lärare på plats.
Året 2008/2009 var det 92,1 procent av de värmländska eleverna i årskurs 9 som nådde målen i matematik vilket placerade Värmland på en 12:e plats i riket. Nu har Värmland klättrat upp till en 2:a plats och 93,4 procent av eleverna i årskurs 9 har nått sina mål. På första plats ligger Västerbottens län och tredje plats delas av Kalmar och Hallands län.

