Välbesökt konferens om dynamisk programvara
2015-10-27Matematiklärare, lärarutbildare och forskare inom det nordiska och baltiska GeoGebra-nätverket samlades i helgen på Karlstads universitet för sin årliga konferens. Där diskuterades hur det dynamiska matematikprogrammet GeoGebra kan användas som ett didaktiskt verktyg i matematikundervisningen.
GeoGebra är en fri programvara som är dynamisk och speciellt utvecklad för matematikundervisning. Den förenar geometri, algebra och analys och kan användas av lärare som ett kraftfullt demonstrationsverktyg för att visualisera matematiken.
- Eleverna ges genom GeoGebra en möjlighet till ett mer laborativt och undersökande arbetssätt, där de har möjlighet att själva upptäcka och resonera kring olika matematiska samband, förklarar Maria Fahlgren, på GeoGebrainstitutet vid Karlstads universitet.
GeoGebra som skolutvecklingsprojekt
Närmare 60 deltagare från 11 olika länder deltog i konferensen för att utbyta material och erfarenheter genom föreläsningar, workshops och samtal. I samband med konferensen anordnades också en inspirationsdag för lärare i regionen.
- Konferensen är viktig för att skapa möjligheter för lärare att utbyta erfarenheter, bygga upp nätverk och planera gemensamma skolprojekt, säger Maria Fahlgren. Varje år bildas också en ny projektgrupp inom nätverket för att arbeta gemensamt kring GeoGebra och resultatet rapporteras vid nästa konferens.
GeoGebrainstitutet vid Karlstads universitet är placerat vid Institutionen för matematik och datavetenskap och strävar efter att utveckla ett samarbete med enskilda lärare, skolor och kommuner i regionen. På avdelningen Matematik bedrivs både skolutvecklingsprojekt och forskningsprojekt som bygger på samarbete mellan forskare och verksamma lärare.
- En stor del av arbetet handlar om att utveckla datorbaserade elevaktiviter för att locka till matematiska resonemang. Vi hoppas nu att fler lärare får möjlighet att upptäcka potentialen hos denna typ av program, avslutar Maria Fahlgren.