Utbildning och bildning i antropocens tidsålder
2024-01-24Antropocen är en föreslagen geologisk tidsålder som definieras av människans inverkan på jordens ekologiska system. Detta innebär utmaningar även i utbildningssammanhang. I slutet av januari arrangerar det internationella nätverket EBAN, Education and Bildung in the Anthropocene, en digital konferens för att diskutera förmedling av kunskap i vår tid av snabba miljö- och samhällsförändringar.
Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet, leder nätverket EBAN, Education and Bildung in the Anthropocene, som kopplar samman forskare från olika discipliner och länder till en tvärvetenskaplig plattform.
– Antropocen är namnet på en ny tidsålder som definieras av att människans handlingar blivit till en kraft som påverkar jordens grundläggande system, vilket kan ses i klimatpåverkan, minskad biologisk mångfald och en ohållbar exploatering av naturens resurser. Begreppet antropocen betecknar inte bara hotade jordsystem utan också den oenighet som omger denna tolkning. Därmed speglar den utbildningens behov av att ta itu med både de faktiska konsekvenserna och de normativa frågorna om skuld, rättvisa, ekorättvisa och mänsklig självförståelse, där bildningsdimensionen är central.
EBAN:s kärnintresse handlar om hur lärande i och mellan discipliner och skolämnen kan förnya idéer om utbildning och bildning i antropocen.
– Forskning om konsekvenser för utbildningens roll fokuserar ofta på hållbar utveckling och på att arbeta ämnesövergripande, eftersom frågorna som väcks överskrider ämnesgränser. Vi ser ett behov av att bredda diskussionen. Antropocen väcker djupare frågor än de som förknippas med hållbar utveckling och det ämnesövergripande kan paradoxalt nog bli ett för snävt perspektiv. Detta eftersom de inte utmanar ämnenas sätt att strukturera sina kunskaper. Antropocen öppnar för nya frågor om hur ämnen inom humaniora och samhällsvetenskap kan bidra till bildningsideal som inte på samma sätt som nu skiljer mellan kultur och natur. Frågorna är också angelägna för lärarutbildningen som ska utbilda framtidens lärare som kommer att verka i en värld som i ökande grad påverkas av följdverkningarna av människans påverkan på klimat och miljö, säger Kenneth Nordgren.
EBAN:s andra digitala internationella konferens
Konferensen samlar framstående forskare inom humaniora och samhällsvetenskap, pedagoger och ämnesdidaktiker.
– Vi kommer att fortsätta att etablera forskningskopplingar och utforska relationer mellan antropocen, bildning och ämnesdidaktik, säger Sofia Wijkmark, lektor i litteraturvetenskap vid Karlstads universitet och en av dem som arrangerar konferensen. Detta är vår andra konferens som vi hoppas ska leda till ett ökat vetenskapligt utbyte. Utöver konferenser arrangerar vi tvärvetenskapliga kurser för doktorander och skrivarinternat för seniora forskare. Förra året var vi i Stavanger i Norge och i år kommer vi att vara i Odense, Danmark.
Mer information
Nätverket EBAN är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Helsingfors universitet, Universitetet i Stavanger samt VIA universitet i Århus. EBAN finansieras av Vetenskapsrådet mellan 2023 och 2025.
Här hittar du mer information om EBAN och kommande konferens.