Unik satsning på kompetensutveckling inom lärarutbildningen
2020-02-07Lektorer inom lärarutbildningen vid Karlstads universitet ska tillbringa en dag i veckan ute på skolor i Karlstads kommun. Syftet är att stärka lärarutbildningen genom att öka förståelsen för lärarnas arbete och utveckla kontakten med skolor på fältet. Kompetensutvecklingen för lektorer är ett samarbete mellan Karlstads universitet och Karlstads kommun.
– Vi arbetar ständigt med att utveckla kvaliteten på våra lärarutbildningar. För att kunna ge våra studenter så goda förutsättningar som möjligt och rusta dem för att möta dagens skola behöver vi arbeta med att kompetensutveckla de lektorer som arbetar inom lärarutbildningen så att de får bästa möjliga förutsättningar att undervisa våra studenter, säger Jessica Eriksson, dekan, lärarutbildningsnämnden.
– Vi arbetar på flera olika sätt med att stärka samarbetet med kommunen, och det här är ett sätt. Förhoppningen är att satsningen även ska leda till kompetensutveckling och ökad insikt i forskningsfrågor för lärarna ute i skolorna. Vi tror också att eleverna kan inspireras på olika sätt genom att träffa lektorer från universitetet, säger Jessica Eriksson
Maria Holm, avdelningschef på barn- och utbildningsförvaltningen, Karlstads kommun, håller med.
– Från kommunens sida ser vi väldigt positivt på det här samarbetet. Det är viktigt för oss att lärarstudenterna upplever att deras lärare har egna och uppdaterade erfarenheter från förskolor och skolor så att utbildningen känns relevant. Men det är också spännande för oss att inleda ett samarbete där lektorer befinner sig i vår verksamhet kopplad till pedagoger.
Ett pilotprojekt
Kompetensutvecklingen för lektorerna är ett pilotprojekt som genomförs under vår- och höstterminen 2020. Pilotprojektet riktar sig till lektorer inom svenska, engelska och litteraturvetenskap, men tanken är att fler ämnen ska involveras på sikt. De tolv deltagarna placeras på olika för- och grundskolor och kommer att fokusera på olika teman som sedan diskuteras på gemensamma seminarier på Karlstads universitet. Deltagarna fördjupar sig i elevhälsa och specialpedagogik, digitalisering, flerspråkighet i klassrum samt formativ bedömning och examinationsformer. Förutom en spännande kompetensutveckling är förhoppningen att deltagarna ska finna nya intressanta forskningsområden.
Pilotprojektet kommer att utvärderas i sin helhet efter höstterminen 2020. Därefter tas beslut om i vilken form kompetensutvecklingen ska gå vidare.
Fakta: En lektor arbetar med undervisning och forskning. Behörighetskravet för att anställas som lektor är doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens eller speciell skicklighet i ett annat yrke samt pedagogisk skicklighet.