Två nya forskningsprojekt vid Karlstads universitet
2017-11-01Skolforskningsinstitutet beviljar medel till två ämnesdidaktiska forskningsprojekt kopplade till den starka forskargruppen ROSE och centrumbildningen SMEER vid Karlstads universitet. Av 94 ansökningar beviljades fem, varav två på Karlstads universitet. Forskningsprojekten handlar om att undersöka hur Undervisning för hållbar utveckling kan implementeras på mer framgångsrika sätt samt relationen mellan undervisning och lärande inom yrkesutbildning.
Undervisning för hållbar utveckling – en longitudinell implementeringsstudie
Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik och föreståndare för centrumbildningen SMEER, Science, Mathematics and Engineering Education Research tilldelas cirka 4 miljoner kronor över tre år för att leda ett forskningsprojekt med syfte att öka förståelsen för hur Undervisning för hållbar utveckling (UHU) kan implementeras och vilka effekter den har på elevers lärande.
- UHU är en undervisningsmetod som förespråkas i policydokument från FN ända ner till den svenska läroplanen, men trotts detta finns det nästan inga evidensbaserade studier om det fungerar. Forskningsprojektet ska undersöka hur man kan implementera UHU på ett mer framgångsrikt sätt genom att överbrygga organisatoriska hinder som försvårar en förändrad undervisningspraktik i klassrummet, säger Niklas Gericke.
Projektet genomförs tillsammans med Karlstad kommun på fyra skolor; Frödingskolan, Nyeds skola, Hultsbergsskolan samt Älvkullegymnasiet.
Konsten att lära sig svetsa – en studie om undervisning och lärande på industritekniska programmet
Nina Kilbrink, doktor i teknikdidaktik och materialteknik samt lektor på institutionen för pedagogiska studier har beviljats cirka 4 miljoner kronor för att studera vad som är möjligt att lära i undervisningssituationen och hur detta lärande förs i interaktionen mellan lärare och elev med fokus på speciella lärandeobjektet att svetsa. Projektet genomförs tillsammans med Stjerneskolan, en gymnasieskola i Torsby.

