Studenter skapade framtidens förskola
2018-02-06Studenter på förskollärarprogrammet har under hösten arbetat med att ta fram framtidens förskola. Studenterna som läste femte terminen och kursen Att leda och utveckla förskolans verksamhet, har arbetat i projektgrupper och presenterade i januari sina fiktiva förskolor.
- Projektet går ut på att bygga upp en fiktiv förskola, det vill säga en påhittad arbetsplats, berättar Katarina Ribaeus, en av två kursledare för Att leda och utveckla förskolans verksamhet. Den fiktiva förskolan skapas successivt under kursen och ska knytas till varje veckas tema med litteratur, läroplan, teorier, föreläsningar och veckouppdrag.
Studenterna har under arbetet med att bygga upp förskolorna mött olika teman. Bland annat ledarskap, interkultur, föräldrasamverkan, omsorg och samverkan samt hjärt- och lungräddning för barn.
- En viktig sak som jag tar med mig är att med hjärta, kunskap och ett kapital utöver det vanliga går det att skapa en förskola som ser över horisonten, möjliggör kunskapssökande i nya dimensioner och skapar miljöer av alla dess slag, säger Elias Bengtsson, student på förskollärarprogrammet. Om vi nu tar bort detta orealistiska kapital, menar jag att vi ändå kan nå kunskap och lärande i nya magiska höjder med hjälp av engagerade pedagoger som har som utgångspunkt att lärande inte är något linjärt, utan snarare ett stort hav med vågor i rörelse.
Från programmering till yoga
Besökarna på utställningen kunde ta del av allt från programmering och yoga till tankar kring inskolning och ledarskap och förskolans systematiska kvalitetsarbete. Elias Bengtssons grupp var i sitt arbete inspirerade av ett Rhizomatiskt* förhållningssätt att se på lärandet.
- För oss var undervisningssituationen ett samarbete mellan människor i fokus. Där samarbetet bygger på kärlek, respekt, och nyfikenhet. En poststrukturell tradition genomsyrade vår verksamhet med människan som en pusselbit i detta livets spel, förklarar Elias Bengtsson.
- Projektet är relativt nytt så självklart hoppas vi på att kunna utveckla det ytterligare, säger Lovisa Skånfors, en av två kursledare. Det har varit väldigt roligt att se ambitiösa studenter som är engagerade i sin utbildning och att personal på universitetet och förskolechefer kom och besökte utställningen.
*Rhizomatiskt tankesätt handlar om att lärandet är oförutsägbart och växer i alla riktningar. Lärandet hos ett barn är inte linjärt och man vet inte på förhand vilka vägar lärandet ska ta.