Studenter hjälper studenter
2016-06-27Supplemental Instruction, SI, är en kompletterande inlärningsform där studenter hjälper andra studenter på lägre nivå. Syftet är att fler ska klara ”svåra” kurser. Metoden har använts under flera år vid Karlstads universitet och under våren har den använts bland annat inom lärarutbildningen.
Metoden som kallas Supplemental Instruction, SI, utvecklades i Kansas, USA, 1973. Nu finns den i ett 30-tal länder, och så även i Sverige och på Karlstads universitet.
SI-verksamheten är knuten till svåra kurser som många studenter har svårt att klara av. Alla får vara med och verksamheten ligger utanför ordinarie undervisning, men är schemalagd. SI-ledarna är studenter som utbildas och får lön från universitetet. Deras uppdrag är att leda diskussionen, stötta och ge uppgifter, inte servera svaren.
Givande för båda parter
Jennelie Örthendahl och Hanna Tietze läser grundlärarlärarprogrammet med inriktingen förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och är även SI-ledare i en kurs i engelska för lärarstudenter.
- När jag blev tillfrågad om att vara ledare i projektet såg jag det som ett givande extrajobb parallellt med mina studier, säger Jennelie Örthendahl. Jag tyckte konceptet lät spännande och hade troligtvis själv valt att gå med om jag hade fått erbjudandet tidigare i utbildningen. Nu i efterhand var det också givande att repetera kursen så här ett år senare.
- När vi har lagt upp arbetet så har vi tittat tillbaka på vår egen studietid i kursen och funderat över vad som funkade och lyft det för studenterna, säger Hanna Tietze. Att ha övningar som kan repeteras i förbifarten var något som vi tyckte var bra. Något man kan behöva som student är den där extra "knuffen" att göra övningar. Sen ska det gärna vara kul att plugga och då finns det nyttiga övningar som är roligare än att sitta i föreläsningssalen och lyssna. Det försökte vi få in i mötena.
Caroline Wikström, Mona Darle och Charlotte Björk är några av studenterna om som tagit chansen att delta och de tycker att det är mycket bra.
- Just den här kursen i engelska har ett rykte om sig att vara svår så vi har väl målat upp en skräckbild av den. Vi tror verkligen att det här kommer att hjälpa.
SI-ledarna Jennelie Örthendahl och Hanna Tietze tror att det underlättar att de och studenterna ser kursen från samma perspektiv.
- Studenterna vågar kanske fråga mer i en sådan miljö där gruppen inte är så stor. Vi kan också i lugn och ro gå igenom och reda ut oklarheter kring kursens innehåll.
Utvärdering gjord
Under vårterminen har SI-projektet drivits av Institutionen för språk, litteratur och interkultur. Sju SI-ledare har varit igång med varsin studiegrupp inom olika kurser som inte haft så hög genomströmning. SI-ledarna har träffat totalt 49 studenter. Därefter gjordes en utvärdering.
SI-ledarna tycker att arbetet fungerat bra och de har fått mycket positiv respons från deltagarna.
Det skickades även ut en enkät med frågor till deltagarna. Svarsfrekvensen var låg, men bland de som svarade, och hade varit med på alla eller några träffar, var alla svar positiva. De tyckte att SI varit ett bra initiativ och en möjlighet för repetition. Studenterna trodde också att SI påverkat deras betyg till det bättre och skulle rekommendera andra att gå.
- Det är svårt att säga om betygen blivit bättre efter en omgång, säger Louise Alvarsson, universitetsadjunkt i svenska språket på Institutionen för språk, litteratur och interkultur, som handlett SI-ledarna. Vi kommer att köra en ny omgång i höst och hoppas på sikt kunna se bättre resultat, att fler klarar kurserna.
Mer information
Läs mer: Nationellt Centrum för Supplemental Instruction, Lunds Tekniska Högskola..