Skolforskning på schemat vid fortbildningsdag
2018-03-20I 20 år har ämnet spanska bjudit in till en fortbildningsdag för främst lärarstudenter och yrkesverksamma lärare i spanska. Den 10 mars var det dags igen. Syftet är att erbjuda fortbildning till lokala och nationella kollegor på fältet, samtidigt som lärarstudenterna erbjuds ett tillfälle att knyta kontakter med blivande kollegor och alumner.
Denna gång prioriterades skolforskningen i spanska som främmande språk. Fil.dr. Idalith León Axelsson, som har doktorerat vid universitetet i Madrid och sedan flera år undervisar i spanska på Hammarlundens skola, berättade om sin avhandling på högstadieelevers muntliga interaktion i spanska. Fil. lic. Kent Fredholm, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och lingvistik vid Uppsala universitet, höll ett föredrag om sin studie i elevers översättningsstrategier från svenska till spanska, med särskild fokus på användandet av Google translate.
- Genom föreläsningar, workshops och dramatisering av olika skolsituationer är det meningen att med hjälp av erfarenhet från våra kollegor få utökad kunskap om hur det ser ut för ämnet spanska på skolor i Värmland med omnejd, säger Pilar Alvarez, lektor i spanska och ämnesföreträdare.
Enligt rapporter från Lärarnas Riksförbund från 2016 finns det behov av cirka 5 700 lärare de närmaste åren, bland dessa ett stort antal lärare i moderna språk.
- Eftersom spanska är det absolut mest populära språkvalet före tyska, franska och italienska blir läget mer akut för varje år om vi inte agerar, menar Pilar Alvarez.