Nationell konferens i pedagogiskt arbete
2015-08-11Torsdag och fredag denna vecka blir det fullt fokus på pedagogiskt arbete, från förskola och fritidshem till grundskola, särskola och yrkesskola. Det blir presentationer av aktuell forskning ur lärares, lärarutbildares och elevers perspektiv.
Konferensen hålls regelbundet vid olika lärosäten runtom i Sverige och vänder sig främst till forskare och forskarstuderande. Temat för årets nationella konferens i pedagogiskt arbete handlar om ämnets framtid: "Vart är vi på väg?".
Ett 40-tal presentationer kommer att hållas under 13-14 augusti här på Karlstads universitet. Plenarföreläsningarna kommer att ges av karlstadsforskarna Marie Tanner och Michael Tengberg. Marie Tanner, som är doktor i pedagogiskt arbete, kommer att tala om vilken betydelse som införandet av tidigare betyg och fler nationella prov kan ha ur elevernas perspektiv. I projektet "Mellanstadieelevers berättelser om att göra nationella prov och få betyg" har omkring 200 elever på sju skolor intervjuats. Michael Tengberg, docent i pedagogiskt arbete, kommer att tala under rubriken "Konsten att mäta konsten att läsa". Han kommer bland annat att diskkutera konstruktionen av läsprov och vilket som är viktigast - att elever bedöms likvärdigt eller att provet fångar en så stor del som möjligt av läsförståelsen i hela dess komplexitet.
Det är ett gediget program med parallella föreläsningar om pedagogiskt arbete inom bland annat förskola, fritidshem, grundskola och yrkesskola. Och lärarrollen diskuteras givetvis, bland annat av Umeåforskaren Ulf Lundström under rubriken "Lärares professionella autonomi i en tid av New Public Management".
Konferensen invigs av Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete, och Björn Åstrand, dekan för lärarutbildningen nu på torsdag den 13 augusti med start klockan 13.00.