Monica Evermark - ny föreståndare för RUC
2016-09-21Monica Evermark är ny föreståndare på Regionalt utvecklingscentrum, RUC, vid Karlstads universitet. Att vara den självklara länken mellan forskning och kommunernas skolverksamhet inom universitets upptagningsområde, ser hon som kärnan i sitt uppdrag. Ett uppdrag som känns som en spännande utmaning.
– Det är fantastiskt roligt att vara på plats. Det är ett privilegium att ta efter Elisabeth Nyberg som har lagt ett enormt arbete och engagemang på att skapa många och nyttiga lärandenätverk, säger Monica.
För drygt två veckor sedan, den 1 september, hämtade hon nycklarna till sitt nya kontor i hus 1B. Efter fem år som rektor på Skivedsskolan i Forshaga är Monica tillbaka i universitets korridorer, återigen med skolutveckling på schemat.
– Jag har jobbat med den här typen av frågor och i universitets regi tidigare. Efter en kort avstickare kände jag att det var dags igen, men den här gången tror jag att jag har barnen och deras lärandemiljö i skolan ännu närmare. Som rektor har jag fått erfarenhet av skolan på ett annat sätt än tidigare, berättar Monica.
En ny roll
En av de viktigaste delarna i det nya uppdraget är att hålla en god dialog både externt och internt.
Andra viktiga uppgifter är att omvärldsbevaka och representera RUC och Karlstads universitetet i regionala och nationella sammanhang. Det är en roll som hon tycker känns något ovan, men också rolig att ta tag i.
– Min nyfikenhet dämpar det läskiga, därför läser jag just nu så att ögonen blöder och försöker sätta mig in i allt. Men det får ta den tid det tar. Jag har Elisabeth vid min sida fram till mitten på november och det är inte bara skönt utan också en förutsättning för att överlämningen ska bli bra, säger Monica.
Barnens vardag i fokus
God skolutveckling kräver kloka strategier. Därför är det av stor vikt att hämta in kunskapen om vad professionen behöver för att fungera i olika undervisningssituationer. Likaså behöver forskningen hitta fler och effektivare sätt att nå ut till de som lär ut. Och det är här utmaningen finns, att länka samman och vägleda så att skolan kan gå framåt och undervisningen bli ännu bättre.
– Egentligen handlar ju allt om barnen, att de ska få de bästa förutsättningarna för att lära sig nya saker. Och då måste forskning och praktik hitta varandra, och våga vara samkörda, menar Monica.